Topiramat

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

mrsearlgray
Iridiummedlem

Re: Topiramat

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: 28 Oct 2024, 14:02 Abilify hade plötslig död som potentiell biverkning. Flera mediciner har möjlig död i biverkningslistan. Man borde fan stämma dem för att de skriver ut dessa mediciner. Eller som min kp sa ”det är ju väldigt få som dör” - men folk dör. Ta de mediciner du vill utifrån dina egna efterforskningar mrsearlgray, det är till syvende och sist DITT liv det handlar om. Även om läkare i psykiatrin gärna vill sitta på höga hästar, och tvinga.
Tack! Denna hade verkligen massa obehagliga biverkningar som vanliga biverkningar... bland annat; yrsel, huvudvärk, kräkning, diarré, domningar i händer och fötter, trötthet, dålig aptit, håravfall, klumpighet, balanssvårigheter och att man blir seg och tappar ord osv... Bland vanliga biverkningar! Nej tack! :(
Ja visst gör det ont när knoppar brister
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Tänk att för 200 år sen fanns inga av dessa mediciner. Folk klarade sig, och samhället var lugnare.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: 28 Oct 2024, 14:11 Tänk att för 200 år sen fanns inga av dessa mediciner. Folk klarade sig, och samhället var lugnare.
jo såklart men då satt många som cirkusdjur på mentalsjukhus också... dom hade tillochmed rundvandringar i mentalsjukhusen för de adliga...
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Sen är ju många läkemedel bra, men inte till vilket pris som helst. Vården har inte rätt att tvinga, de kan rekommendera, om du inte har tvångsvård (vilket jag har haft ett antal gånger).
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Jo medicineringen jag har nu tycker jag fungerar klockrent. Bra verkan, få biverkningar och jag kan samtidigt ha en relativt fungerande vardag hemma när jag mår bättre.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Vi med schizofreni har en välfärd som man bara kunde drömma om för 100 år sedan. Admin1 brukade påstå att vi lever som överklassen förr.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

mrsearlgray wrote: 28 Oct 2024, 14:14
amandara wrote: 28 Oct 2024, 14:11 Tänk att för 200 år sen fanns inga av dessa mediciner. Folk klarade sig, och samhället var lugnare.
jo såklart men då satt många som cirkusdjur på mentalsjukhus också... dom hade tillochmed rundvandringar i mentalsjukhusen för de adliga...
Ha ha - så jävla sjukt! Jag tror att evolutionärt - så har vi inte jobbat 40 timmar i veckan, varje månad, varje år, år ut och år in. Plus fritidsaktiviteter, matlagning, städning. Det kanske inte gäller oss men. För tretusen år sen kanske du och jag skötte elden och matlagningen. Vi har nog haft vår plats. Vi kanske till och med uppfann glas? Vi är ju rätt kreativa.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Vi kanske var medicinmän och schamaner? Vilda danser i nattens eldsken.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: 28 Oct 2024, 14:18
mrsearlgray wrote: 28 Oct 2024, 14:14
Ha ha - så jävla sjukt! Jag tror att evolutionärt - så har vi inte jobbat 40 timmar i veckan, varje månad, varje år, år ut och år in. Plus fritidsaktiviteter, matlagning, städning. Det kanske inte gäller oss men. För tretusen år sen kanske du och jag skötte elden och matlagningen. Vi har nog haft vår plats. Vi kanske till och med uppfann glas? Vi är ju rätt kreativa.
Håller helt med! Tror inte människan är skapt för en sån typ av samhälle, kolla bara hur många som blir sjuka inte bara oss utan utmattningsyndrom osv...
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: 28 Oct 2024, 14:19 Vi kanske var medicinmän och schamaner? Vilda danser i nattens eldsken.
hihi ja, i vissa länder hade vi nog fortfarande varit det också! schizofreni påverkas tydligen mycket av kulturen man är uppvuxen i, tex i Indien så upplev inte röster som lika hotfulla som här i väst eftersom man inte har en kultur där röster alltid betyder något dåligt osv... jätteintressant att läsa om.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Ja, alla möjliga sjukdomar. Vi lever länge men många är allvarligt sjuka. Oxå vällevnadssjukdomar.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

https://bigthink.com/neuropsych/schizop ... y-culture/

intressant artikel om hur symtomen vid schizofreni skiljer sig mellan länder och kulturer. :)
Post Reply