Är det tabletter? Hur länge håller effekten i sig?Nissegossen wrote: ↑16 Jan 2025, 08:55 Akineton verkar på en timme och med det en känsla av lugn sprider sig i kroppen
Abilify som uppigande medicin?
Moderator: Moderator 1
Re: Abilify som uppigande medicin?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Man kan bli avtrubbad av akineton. Den har biverkningar.
Jag tänkte bara jag skulle skriva en uppdatering efter mitt prov med Abilify som ett kompliment till Olanzapin. Jag tar alltså 5mg Olanzapin och har gjort så under många år, men jag blir tröttare på den och speciellt trögstartad är jag på morgonen när jag ska stiga upp. Jag började alltså ta 2,5mg av Abilify som ett tillägg för tre veckor sedan. Första dagarna så störde Abilify sömnen något, sedan gick det ungefär en vecka då ingenting märktes. Sedan blev det lättare att stiga upp på morgnarna och jag vaknade ofta före veckarklockan ringde. Det kändes verkligen som en mirakelmedicin, men jag började också känna en viss rastlöshet. Det blev mera fart i mitt kontorsarbete. Tillslut blev dett en vaknatt och jag kände en jävla ångest över ett problem i mitt jobb. Det kändes verkligen som om jag gick rakt in i väggen. Såhär kan jag verkligen inte ha det så jag slutade ta Abilify nu igen. Jag funderar över vad som gick fel och tänker att kanske Abilify inte är något för mig. Jag tog ju en rikitgt låg dos och ändå blev det så här. Jag funderar ännu på om jag efter en tid ska testa att ta ännu mindre dos och se vad som händer. Ett litet praktiskt problem kan dock vara att få delat de där tabletterna i mindra doser. Jag delade redan en 5mg tablett på mitten och den är ganska porös.
Vad tänker ni om detta koncept? Någon som har liknande erfarenheter?
Jag provade med 5mg och rastlösheten var outhärdlig. Tror nog det blir svårt prova under 2,5mg.Viskare wrote: ↑08 Feb 2025, 11:09 Jag tänkte bara jag skulle skriva en uppdatering efter mitt prov med Abilify som ett kompliment till Olanzapin. Jag tar alltså 5mg Olanzapin och har gjort så under många år, men jag blir tröttare på den och speciellt trögstartad är jag på morgonen när jag ska stiga upp. Jag började alltså ta 2,5mg av Abilify som ett tillägg för tre veckor sedan. Första dagarna så störde Abilify sömnen något, sedan gick det ungefär en vecka då ingenting märktes. Sedan blev det lättare att stiga upp på morgnarna och jag vaknade ofta före veckarklockan ringde. Det kändes verkligen som en mirakelmedicin, men jag började också känna en viss rastlöshet. Det blev mera fart i mitt kontorsarbete. Tillslut blev dett en vaknatt och jag kände en jävla ångest över ett problem i mitt jobb. Det kändes verkligen som om jag gick rakt in i väggen. Såhär kan jag verkligen inte ha det så jag slutade ta Abilify nu igen. Jag funderar över vad som gick fel och tänker att kanske Abilify inte är något för mig. Jag tog ju en rikitgt låg dos och ändå blev det så här. Jag funderar ännu på om jag efter en tid ska testa att ta ännu mindre dos och se vad som händer. Ett litet praktiskt problem kan dock vara att få delat de där tabletterna i mindra doser. Jag delade redan en 5mg tablett på mitten och den är ganska porös.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Har aldrig testat abilify. Tar risperidon då jag varit sjuk länge och innan abilify kom på marknaden.
Medicinerades ett tag med 15 mg Olanzapin i kombination med 20 mg Aripiprazol. Det var outhärdligt, ville krypa ur mitt eget skinn.Zoidar wrote: ↑08 Feb 2025, 13:10Jag provade med 5mg och rastlösheten var outhärdlig. Tror nog det blir svårt prova under 2,5mg.Viskare wrote: ↑08 Feb 2025, 11:09 Jag tänkte bara jag skulle skriva en uppdatering efter mitt prov med Abilify som ett kompliment till Olanzapin. Jag tar alltså 5mg Olanzapin och har gjort så under många år, men jag blir tröttare på den och speciellt trögstartad är jag på morgonen när jag ska stiga upp. Jag började alltså ta 2,5mg av Abilify som ett tillägg för tre veckor sedan. Första dagarna så störde Abilify sömnen något, sedan gick det ungefär en vecka då ingenting märktes. Sedan blev det lättare att stiga upp på morgnarna och jag vaknade ofta före veckarklockan ringde. Det kändes verkligen som en mirakelmedicin, men jag började också känna en viss rastlöshet. Det blev mera fart i mitt kontorsarbete. Tillslut blev dett en vaknatt och jag kände en jävla ångest över ett problem i mitt jobb. Det kändes verkligen som om jag gick rakt in i väggen. Såhär kan jag verkligen inte ha det så jag slutade ta Abilify nu igen. Jag funderar över vad som gick fel och tänker att kanske Abilify inte är något för mig. Jag tog ju en rikitgt låg dos och ändå blev det så här. Jag funderar ännu på om jag efter en tid ska testa att ta ännu mindre dos och se vad som händer. Ett litet praktiskt problem kan dock vara att få delat de där tabletterna i mindra doser. Jag delade redan en 5mg tablett på mitten och den är ganska porös.
'cause the freak inside controls my mind
Intressant att höra era erfarenheter. Jo det verkar som om rastlösheten är ett problem för många.
Nog går det väl alltid att prova under 2,5mg. Jag tar ju inte medicinen för att den skulle vara antipsykotisk utan just för att jag har problem med att jag är så trött på Olazapin och tänker att Abilify kunde pigga upp. Läkaren uteslöt ju inte att detta skulle kunna fungera. Men jag är väl rädd för att tar jag låg dos så gör den mig inte piggare och tar jag högre dos så blir det säkert problem med ångest/rastlöshet.Jag provade med 5mg och rastlösheten var outhärdlig. Tror nog det blir svårt prova under 2,5mg.
Många här på Viska klagar på trötthet.
Jag fick hjärtrytm rubbningar av Abilify
-
- ☢️ Californiummedlem ☢️
Tabletter ja, men akutmedicin vid katatoni och stupor finns injektionsvätska och man skall avbryta injektionen direkt när man ser verkan, jag skall ta den 4 gånger per dag högst för mer info se FASSZoidar wrote: ↑16 Jan 2025, 13:19Är det tabletter? Hur länge håller effekten i sig?Nissegossen wrote: ↑16 Jan 2025, 08:55 Akineton verkar på en timme och med det en känsla av lugn sprider sig i kroppen
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com