Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!
Moderator: Moderator 1
- Hercules723
- Hafniummedlem
Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!
Jo, var lite rädd för att fråga, lätt glömma vad andra tar.Hercules723 wrote: ↑20 Aug 2021, 14:03 Jag har ju typ skrivit fyra gånger vilken antipsykotika jag tar. Det är risperdal.
Jo! Känna vars det ligger med att gå ner, men jag kan inte stå emot hunger nu som jag kunde då jag fuskade med antipsykotikan. Jag ligger fortfarande minus sju kilon men det är tungt att det gått uppåt sista tiden.
Du har inga planer på ta någon antipsykotika som kan va snällare mot vikten?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
-
- Guldmedlem
NI får välja.. Antingen tar ni medicin och får psykoslindring eller så får ni dras med några extra kilon!
Kan tipsa om en app som heter Lifesum, om du vill räkna kcal! Den finns både som gratis- och som betalversion. Du kan testa att äta som vanligt och registrera allt i Lifesum i en vecka, så ser du svart på vitt hur många kcal det blir.Hercules723 wrote: ↑20 Aug 2021, 10:57 Du har rätt! Jag ska inte börja med en sådan extrem diet. För 1200 kcal blir för få kalorier.
Hur många kalorier jag äter per dag är svårt att säga. Gissar runt 2000 kcal.

https://lifesum.com/sv/
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
- Hercules723
- Hafniummedlem
Jag är för lat för att registrera kcal. Men tack för tipset ändå!
Ja! Det är nog bara att inse.Klankedinken wrote: ↑20 Aug 2021, 14:35 NI får välja.. Antingen tar ni medicin och får psykoslindring eller så får ni dras med några extra kilon!
-
- Guldmedlem
Kan berätta att jag gått upp mycket i vikt av mediciner.. Idag väger jag 120 kg istället för 70.. Väldigt negativt men man kan också mediera de negativa effekterna av övervikt.
Det första tipset är att ha en medicin som inte ger mer övervikt, idag har jag latuda och har stått still i vikten sen jag började med den.
Det andra tipset är att kroppen mår bättre om du motionerar och du blir snyggare om kroppen mår bra, även om du är fet. Det syns i ansiktet och ditt humör. Organen mår bättre också, tarmar och mage fungerar bättre, så att motionera är relevant.
Att äta är för mig intressant därför jag blir ofta inte hungrig på standard rätterna jag äter längre, därför lägger jag mycket pengar på utemat. Frågan som jag har oroat mig över är om snabbmaten gör att jag blir fetare och som det står så är jag viktstabil, därför går det att äta utemat för att öka variationen bara man antingen delar upp portionerna på 2 eller motionerar antingen före eller efter (jag brukar efter) när man ätit t.ex. en pizza eller så.. Att ha koll på vad som är mycket kontra lite kalorier är bra här.
(1 pizza 1500 kcal)
(1kebab 1000 kcal)
(1 thaimat 1000 kcal)
(1 litet mål på mcdonalds 700 kcal)
En detalj jag jobbat med i detta sammanhang är mitt dagliga energi behov och det varierar beroendes på hur mycket du väger. Jag har räknat ut att jag med min 50 kg's övervikt förbränner cirka 40% mer kalorier vid motion och cirka 10% mer i vila. Det är viktigt att känna till just hur mycket man behöver.. Om man inte har mediciner som förstör eller har fått problem med det metabola så justerar kroppen hunger av sig själv. Du kommer va hungrigare om du inte ätit på ett tag samtidigt som du kommer va mätt direkt efter men måltid..
Det viktiga är att kroppen äter för att få energi och en anledning till att man mår dåligt (och kanske äter dåligt) är att man inte ätit tillräckligt.. man behöver cirka 2000 kcal per dag i genomsnitt, jag kan tänka mig att man har svårt att uppfylla det om man är dålig på att laga mat eller av andra anledningar inte bryr sig om sin vikt..
Det centrala i mitt budskap förblir att man inte ska fokusera på att gå ner i vikt utan att man ska ta vara på den kropp man har. Detta är ganska underbyggt av forskning även om populär kultur dikterar att du kommer bli en bättre människa av att gå ner i vikt...
:D
Det första tipset är att ha en medicin som inte ger mer övervikt, idag har jag latuda och har stått still i vikten sen jag började med den.
Det andra tipset är att kroppen mår bättre om du motionerar och du blir snyggare om kroppen mår bra, även om du är fet. Det syns i ansiktet och ditt humör. Organen mår bättre också, tarmar och mage fungerar bättre, så att motionera är relevant.
Att äta är för mig intressant därför jag blir ofta inte hungrig på standard rätterna jag äter längre, därför lägger jag mycket pengar på utemat. Frågan som jag har oroat mig över är om snabbmaten gör att jag blir fetare och som det står så är jag viktstabil, därför går det att äta utemat för att öka variationen bara man antingen delar upp portionerna på 2 eller motionerar antingen före eller efter (jag brukar efter) när man ätit t.ex. en pizza eller så.. Att ha koll på vad som är mycket kontra lite kalorier är bra här.
(1 pizza 1500 kcal)
(1kebab 1000 kcal)
(1 thaimat 1000 kcal)
(1 litet mål på mcdonalds 700 kcal)
En detalj jag jobbat med i detta sammanhang är mitt dagliga energi behov och det varierar beroendes på hur mycket du väger. Jag har räknat ut att jag med min 50 kg's övervikt förbränner cirka 40% mer kalorier vid motion och cirka 10% mer i vila. Det är viktigt att känna till just hur mycket man behöver.. Om man inte har mediciner som förstör eller har fått problem med det metabola så justerar kroppen hunger av sig själv. Du kommer va hungrigare om du inte ätit på ett tag samtidigt som du kommer va mätt direkt efter men måltid..
Det viktiga är att kroppen äter för att få energi och en anledning till att man mår dåligt (och kanske äter dåligt) är att man inte ätit tillräckligt.. man behöver cirka 2000 kcal per dag i genomsnitt, jag kan tänka mig att man har svårt att uppfylla det om man är dålig på att laga mat eller av andra anledningar inte bryr sig om sin vikt..
Det centrala i mitt budskap förblir att man inte ska fokusera på att gå ner i vikt utan att man ska ta vara på den kropp man har. Detta är ganska underbyggt av forskning även om populär kultur dikterar att du kommer bli en bättre människa av att gå ner i vikt...
:D
Vill bara göra ett tillägg till Klankedinken. Kan hända att jag har missuppfattat, men om man styrketränar förbränner kroppen mycket energi även en stund efter träningen, medan vid konditionsträning är det mest under själva träningen.
Troligen är det allra bäst att kombinera styrka och kondition, men kanske inte båda på samma dag.
Troligen är det allra bäst att kombinera styrka och kondition, men kanske inte båda på samma dag.
-
- Guldmedlem
Alla människor som vill få en starkare kropp har fördel av att styrketräna. Att ha starkare muskler är alltid ett plus och det gäller både kvinnor och män. Ibland får man höra bland kvinnor att dom är rädda för att bli bulkiga, det händer aldrig eller är väldigt sällsynt, däremot blir man starkare och det är framförallt viktigt om man har ont någonstans. Det är därför sjukgymnaster rekommenderar styrketräning av de områden man har ont i.. Ofta uppstår smärtan för att man har för svaga eller uttröttade muskler. Då är det bra att styrketräna för att öka muskelns uthållighet men både konditionsträning och styrketräning ger bättre återhämtning under natten..Krokus wrote: ↑21 Aug 2021, 13:03 Vill bara göra ett tillägg till Klankedinken. Kan hända att jag har missuppfattat, men om man styrketränar förbränner kroppen mycket energi även en stund efter träningen, medan vid konditionsträning är det mest under själva träningen.
Jag är inte så inne på att styrketräna om jag inte verkligen skulle behöva det.. Jag har dessutom inte så mycket erfarenhet av det samt att jag inte är så intresserad av estetiken av det hela. Konditionsträning vet man dock ger väldigt många fördelar som innefattar både kropp och knopp.
Jag orkar inte styrketräna när jag äter risperidon. Blev svagare och avstängd av medicinen. Men konditionsträning fungerar bra. Endorfinerna ger mig energi och hjälper mig hålla vikten hyfsat.
Jag kan inte springa, då får jag el i fötterna. Promenera däremot går bra.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
- Hercules723
- Hafniummedlem
Jag cyklar nu under sommaren. Det tycker jag är roligare än att gå.
Jag kan inte heller springa, då säger min nervsmärta "ajabaja!".