Löning ...
Moderator: Moderator 1
Re: Löning ...
Det är väl inte skämmigt att kalla sjukpensionen för pension? Det sade man jämt tidigare. Däremot är det bara löjligt att hålla på med lön och löning precis som om man jobbar. Det är ju förminskande. Man skäms för att man är sjukpensionär, det kan inte tolkas på något annat sätt.
En kompis till mig kallar det för överlevnadsbidrag. Det sammanfattar vad det är fråga om.
En kompis till mig kallar det för överlevnadsbidrag. Det sammanfattar vad det är fråga om.
Egentligen är allt bara på låtsas.
För att säga det så att du blir nöjd Cosmos:
I natt kommer äntligen inkomsten!
Jag har en stor räkning att betala så det blir inte nån fest för mig, men lite gott att äta och dricka ska jag unna mig :)
I natt kommer äntligen inkomsten!
Jag har en stor räkning att betala så det blir inte nån fest för mig, men lite gott att äta och dricka ska jag unna mig :)
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Ja han är ledsagare. Det borde du veta Cosmos, det har han ju varit så länge.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Har inte läst igenom allt läste bara den sista, tycker också det är larvigt att kalla det för löning, som utbetalningen heter, sjukersättning, ska man kanske ljuga, vilket jag tycker gemena man kan göra lite till dagsbehov när de inte vill kännas vid något . Man ska inte skämmas för att man bär på en sjukdom oavsett om det är schizofreni och att massmedia och folk i allmänhet gör antagande om vad och hur en schizofren är, då får väl vi stå upp för vår sjukdom och vara ärliga med den, kanske den då skulle bli mindre skrämmande och förvanskad av allmänhet och media. Vi är inte sämre människor, vi kan skilja rätt och fel , vi kan skilja på verklighet och vanföreställning när vi sköter och har en fungerande medicin. Att vara schizofren är inte att ha en störning, det är en sjukdom, du går inte ut och mördar folk, vad massmedia än målar upp, att vara narciss t.ex är ingen sjukdom det är en personlighets störning vilken du föds med precis som en psykopat. Att vara ärlig med sjukdomen hjälper också till att ta bort fördomar jag tror någonstans att vi måste lära oss själva att se den som en sjukdom och inte en galenskap som människor utanför kan se på den, det är en sjukdom den kan drabba vem som som helst i olika varierande grader. Och alla människor har en släng av paranoida tankar inget märkligt men hos oss kan de börja gro och sätta igång en hel orkester av röster och vanföreställningar, och det är därför vi tar vår medicin för vi vill inte ha någon inkräktande orkester på språngmarsch redo att ta över dirigentpinnen.
Ja men han har inte lön den 19:e, den 19:e får han sjukersättning för den del han inte kan arbeta.
Ja pensionen kommer i elfte timmen. Har levt på lånade pengar i en vecka och nu är också de slut. Mitt snus är nästan slut, men mat det har jag.
Jag är färdig med att marknadsföra psykossjukdom. Slutar som Peer. Malt på nu i ett par år och det står mig upp i halsen. Jag vill gå vidare. Och göra roligare saker i mitt liv.
Jag har inga problem med att säga att sjukersättningen är lön. Det är pengar på samma sätt som alla andra får. Vi har fri tid från arbete och kan göra andra jobb i samhällskroppen.
Alla gör väl någonting. Man kan ju inte bara sitta still på en sten i skogen bara för att man är pensionär. Men som du säger, vi har fri tid och den lyxen har inte de som jobbar. Jag är väldigt tacksam över det system vi har i Sverige där man kan leva ett gott liv fast man är sjuk- eller ålderspensionär.
Är också trött på malandet om diskrimineringen vid psykisk ohälsa.
Det gäller att inte sluta som en massa offerkoftor.
Det gäller att inte sluta som en massa offerkoftor.