Självklart tänker jag på bostadstillägget! Ha 300k, och 2k extra går varje månad för att täcka det man inte längre får med bostadstillägget. Pengarna försvinner så småningom och rikedom, finns inte på kartan att bli miljonär när vi är väldigt sjuka och inte jobbar, som jag och många på Viska.Zoidar wrote: ↑02 Jul 2024, 07:54Lönlöst? Tänker du på att bostadstillägget sänks vid större besparingar? Annars kan man spara 2000kr i månaden blir det 240 000kr på 10 år. Sen ränta/vinst på det kan det nog vara närmare 300k.Hercules723 wrote: ↑02 Jul 2024, 04:04
Det är nästan lönlöst att äga massa pengar, eller investeringar då man har hel sjukersättning. Så jag håller
med memphis om det. Du måste ha drömt, någon halv miljon har jag inte.![]()
Spara och slösa tråden!
Moderator: Moderator 1
- Hercules723
- Hafniummedlem
Re: Spara och slösa tråden!
Jajo! Det går iof att spara i saker som inte påverkar bostadstillägg (guld, ädelstenar, smycken, klockor, antikviteter, kontanter hemma, Star Wars figurer :D Vad jag förstår så räknas inte saker man sparar hemma in). Man kan annars göra en beräkning och se ungefär hur mycket man får spara utan att bostadstillägget påverkas. Vi snackar inte mångmiljonär nu, men en liten förmögenhet tycker jag man borde få ha.Hercules723 wrote: ↑02 Jul 2024, 12:13
Självklart tänker jag på bostadstillägget! Ha 300k, och 2k extra går varje månad för att täcka det man inte längre får med bostadstillägget. Pengarna försvinner så småningom och rikedom, finns inte på kartan att bli miljonär när vi är väldigt sjuka och inte jobbar, som jag och många på Viska.
https://www.forsakringskassan.se/privat ... stillagg#/
350k kan jag ha utan det påverkar mitt bostadstillägg nämnvärt.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
- Hercules723
- Hafniummedlem
Jajo! det var bättre än jag trodde med 300K. Men vid 500K, då har jag bara 2.2k i bostadstillägg. Vanligvis har man väl en hyra på 4-5k, min är 4.5k :)
Någon som vet hur man gör med Fk om man har 100k och sparar varje månad, så att det blir lite mer månad för månad. Måste man anmäla ny förmögenhet till FK en gång i månaden? Eller hur funkar det?
- Hercules723
- Hafniummedlem
Saxat från Chat GPT
Annars, använd det verktygt Zoidar länkade till. Där kan du räkna på förmögenheten och vad du har i bostadstillägg med vilken summa som helst. :)För att få ett korrekt svar på din specifika situation när det gäller förmögenhet och Försäkringskassan rekommenderar jag att du kontaktar Försäkringskassan direkt. De kan ge dig råd och vägledning utifrån din specifika situation och hur det påverkar din eventuella rätt till förmåner. Du kan även besöka deras webbplats för mer information om förmögenhetsregler och hur de påverkar olika situationer.
Jag tror bara man behöver anmäla en gång per år när man söker bostadstillägg. Fast skulle du plötsligt få en stor summa pengar, säg ≈50000kr, så tror jag nog du bör ansöka om ny beräkning av bostadstillägg. Annars kanske man kan bli återbetalningsskyldig.
- Hercules723
- Hafniummedlem
Det där tror jag inte stämmer. Det måste ju bara vara vid 100k eller mera som gäller. Varför just 50,000kr?
Skrev "≈" 50000kr. Det finns väl inget precist tal. Men får du t.ex. 2000kr mer i månaden i besparingar blir det ingen skillnad i beräkningen. Det måste till en större summa. Vill man vara säker får man förstås fråga F-kassan. Generellt tror jag de är nöjda med att man anger ny summa när man ansöker årligen.Hercules723 wrote: ↑03 Jul 2024, 10:41Det där tror jag inte stämmer. Det måste ju bara vara vid 100k eller mera som gäller. Varför just 50,000kr?
- Hercules723
- Hafniummedlem
Har du extra inkomster däremot, så måste man ju ange det.Zoidar wrote: ↑03 Jul 2024, 10:43Skrev "≈" 50000kr. Det finns väl inget precist tal. Men får du t.ex. 2000kr mer i månaden i besparingar blir det ingen skillnad i beräkningen. Det måste till en större summa. Vill man vara säker får man förstås fråga F-kassan. Generellt tror jag de är nöjda med att man anger ny summa när man ansöker årligen.Hercules723 wrote: ↑03 Jul 2024, 10:41Det där tror jag inte stämmer. Det måste ju bara vara vid 100k eller mera som gäller. Varför just 50,000kr?
Ansöker du årligen?

Det är sant! Det beror väl på att extra inkomster påverkar bostadstillägget mer?
Ja, varje gång hyran höjs. Det är ju årligen.
- Hercules723
- Hafniummedlem