Bilder på dagens mat 🍜
Moderator: Moderator 1
- Hercules723
- Hafniummedlem
Re: Bilder på dagens middag.🍜
Okej, det var inte så illa. Varför gör du inte en riktig måltid då och lägger upp en bild?
Blivit inte riktigt klok sista tiden på vissa bilder du lagt upp. :P
Blivit inte riktigt klok sista tiden på vissa bilder du lagt upp. :P
Varför? Enklare att handla, enklare att tillaga, mindre disk, snabbt, billigt, lättare att ha koll på innehållet. Jag trivs med det. Gillar enkelheten och ha full kontroll. Är jag den enda här som tycker det är himla besvärligt att variera maten dag för dag.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Jag och två vänner träffades en gång i veckan lagade mat och såg film. Var tredje vecka fick man stå för matlagning. Då lagade jag flera olika rätter. Blir liksom mer poäng när man inte bara lagar till sig själv tycker jag. Men det varade bara en tid. Har bara kontakt med en av dem nu. Äter jag själv tycker jag havregröt och linsröra räcker bra.
Last edited by Zoidar on 14 Nov 2023, 01:13, edited 2 times in total.
- Hercules723
- Hafniummedlem
Ja, du gör ju som du vill, som jag nämnt tidigare. :)
Men med alla sajter med recept är det väl ingen konst att laga billig och liiite inspirerande mat? :)
https://www.ica.se/recept/billiga-veckan/?sort=rating
Men med alla sajter med recept är det väl ingen konst att laga billig och liiite inspirerande mat? :)
Jag har faktiskt inte kollat billiga recept. Kanske jag skulle göra. Ny hobby? :DHercules723 wrote: ↑14 Nov 2023, 01:06 Ja, du gör ju som du vill, som jag nämnt tidigare. :)
- Hercules723
- Hafniummedlem
JAAA! :D Bra sajt den där livsmedelsinfo. Jag försöker optimera en egen "bas" :PZoidar wrote: ↑14 Nov 2023, 01:09Jag har faktiskt inte kollat billiga recept. Kanske jag skulle göra. Ny hobby? :DHercules723 wrote: ↑14 Nov 2023, 01:06 Ja, du gör ju som du vill, som jag nämnt tidigare. :)
Den är bra! Blir bara lite bugg ibland att något livsmedel inte fungerar. Då får man inga siffror alls och problemet blir att lista ut vilket livsmedel som orsakat buggen. Sen är det bara att byta ut till likvärdig produkt.Hercules723 wrote: ↑14 Nov 2023, 01:14 JAAA! :D Bra sajt den där livsmedelsinfo. Jag försöker optimera en egen "bas" :P
- Hercules723
- Hafniummedlem
Den har då inte buggat ännu för mig, men mycket annonser. :PZoidar wrote: ↑14 Nov 2023, 01:18Den är bra! Blir bara lite bugg ibland att något livsmedel inte fungerar. Då får man inga siffror alls och problemet blir att lista ut vilket livsmedel som orsakat buggen. Sen är det bara att byta ut till likvärdig produkt.Hercules723 wrote: ↑14 Nov 2023, 01:14 JAAA! :D Bra sajt den där livsmedelsinfo. Jag försöker optimera en egen "bas" :P
Hittar du någon likvärdig utan annonser kan du ju säga till. Det borde rimligtvis finnas någon app.
- Hercules723
- Hafniummedlem
Okej! Men vanligtvis gillar jag att jobba från PC. Är faktiskt inte så mycket på mobilen... vanligtvis bara samtal och sms. :)
- Hercules723
- Hafniummedlem
Nyss tittat i journalen för blodprover jag tog tidigare idag, och denna gång är allt med kolesterolet bra!Zoidar wrote: ↑14 Nov 2023, 00:43 Dagens intag var något lågt i jod (63% av rdi) och fettsyran DHA (58% av rdi).
Det beror på att jag bara ätit 2 ägg istället för 4 som jag brukar.
https://livsmedelsinfo.nu/matlabb.aspx? ... F13%2F2023
Nu kan tanten inte klaga på det! Hade tänkt inkludera mera ägg i kosten, men det blir nog illa igen med
kolesterol!? Hur är dina kolesterolvärden, för du äter fyra ägg varje dag?? Du kanske inte bryr dig om de är höga? :)
Kolesterol verkar vara individuellt. Jag har aldrig haft problem med kolesterol. Inte ens när jag åt 10 ägg per dag. Kollade det senast i somras. Fast jag tror det är en äggmyt att ägg ger dåligt kolesterol. Dessutom producerar kroppen själv kolesterol för 7 ägg, tror jag det var. Kroppen kan ju anpassa produktionen efter vad man äter, tänker jag. Frågan är också hur stor del av kolesterolet man äter som kommer ut i blodet.
Men kul att höra att ditt kolesterol är bra. :)
Men kul att höra att ditt kolesterol är bra. :)