Diabetes

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24498
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Diabetes

Post by Zoidar »

Hercules723 wrote: 10 Jan 2024, 08:44 Du kan annars testa krom, finns på apoteket.
Aha det måste jag läsa om.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24498
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Diabetes

Post by Zoidar »

Zoidar wrote: 10 Jan 2024, 01:05
Zoidar wrote: 31 Dec 2023, 15:54 Beställde berberine här med Klarna faktura 30-dagar.

https://www.weightworld.se/berberin-500 ... pslar.html

288kr med frakt, 120 kapslar à 500mg. Helt ok!

1-3 dagars leverans. 8-)
Nu gjorde jag en beställning igen på berberin. Testar en burk. Vem vet? 🤷‍♂️
Jaha, nu hade de slut på burkarna. Kommer igen i april. 🤷‍♂️
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19174
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Diabetes

Post by Krokus »

https://www.sydsvenskan.se/2024-01-12/h ... verkningar
FDA undersöker om så kallade GLP-1-läkemedel som Ozempic och Wegovy kan orsaka självmordstankar, håravfall och aspiration (att föda hamnar i luftstrupen).

Orsaken till undersökningen är att det har rapporterats in sådana symtom. Men det är fortfarande oklart om de är kopplade till läkemedlen eller orsakats av andra omständigheter.

Enligt ett preliminärt uttalande från FDA på torsdagen sägs det att det inte framgår någon koppling till självmordstankar men att det inte heller definitivt kan uteslutas att "en liten risk kan finnas", rapporterar AP. Undersökningen om läkemedlen kommer att fortsätta.

Sedan tidigare undersöker också Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) eventuella kopplingar till självmordstankar.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10874
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

läste det igår, dom vet dock inte om det är just ozempic som orsakat det utan om det kan vara andra läkemedel som patienterna tagit samtidigt. men definitivt lite läskigt.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10874
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

Hur tror ni blodsockret skulle reagera på kinamat? Har hållit upp med all utemat och godis och snacks sen 16:e december men nån gång får man väl unna sig? Men är samtidigt lite skraj över om blodsockret rusar… 😕
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38227
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Det är inte farligt om blodsockret rusar upp till 10.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10874
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

Nej Kanske oroar mig för mycket, men är lite skraj ändå.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38227
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Det är inte så dramatiskt att ha diabetes 2.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Silvermedlem
Posts: 1835
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Diabetes

Post by Inwatto »

Geta wrote: 17 Jan 2024, 20:13 Det är inte farligt om blodsockret rusar upp till 10.
Upp till 10 händer just ingenting, men runt 10 ligger "njurtröskeln"; går man över den så kommer det ut socker i urinen.

Man måste upp i 30-40 i blodsocker för att hamna i sockerkoma (direkt livsfarligt).
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10874
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

Såg att jag fått in ett recept på Jardiance, är dock lite orolig för den också då man ska kissa mycket av den och tror det kan krocka med min ihållande vanföreställning och ångest. men får se vad sjuksköterskan säger när hon ringer, ska berätta för henne om det och se om hon kanske kan ringa efter en vecka och se om det fungerar ändå.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9199
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Diabetes

Post by Miika »

Jag har Trajenta och har inga biverkningar på det
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38227
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Jag testade Rybelsus som tillhör samma familj förra våren och blev jättedålig. Jag föredrar Metformin.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply