Vad tänker du på just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by memphis »

Det har varit väldigt tomt på folk idag. Inte visste jag att långfredagen var så respekterad. Men det kan också ha varit att det inte var soligt.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Richard
Administratör

Post by Richard »

Varje år ersätts cirka 98 % av atomerna i din kropp. Detta beror på att kroppen ständigt metaboliserar och förnyar sina celler, vävnader och organ och byter ut gamla atomer mot nya.

Hur kan då själen och medvetandet bestå? Det borde väl i så fall styras av något annat, troligen okänt, än bara en massa signalsubstanser i hjärnan?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
femfemman
Vanadinmedlem

Post by femfemman »

Richard wrote: 18 Apr 2025, 20:50 Varje år ersätts cirka 98 % av atomerna i din kropp. Detta beror på att kroppen ständigt metaboliserar och förnyar sina celler, vävnader och organ och byter ut gamla atomer mot nya.

Hur kan då själen och medvetandet bestå? Det borde väl i så fall styras av något annat, troligen okänt, än bara en massa signalsubstanser i hjärnan?
Riktigt intressanta tankar! Själv har jag sedan jag började med neuroleptika slutat att tänka... Speciellt på sådant som rör vår existens och liknande frågor.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Har varit utanför min kropp en kort stund.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Enligt buddhismen består vi av 5 delar (skandhas).

Fysisk form (materia/kropp)
Sinnesförnimmelser (eng. Sensation)
Perception
Mentala konstruktuoner
Medvetande

Det enda som jag kan se överleva döden av dessa är mentala konstruktioner och medvetande. Det talas inte om någon "själ".

På samma sätt som ordet vagn används när vissa delar är sammanfogade, talar man om en levande varelse när de fem delarna är förenade. Människan är inget annat än en provisorisk samling delar. Det saknas, precis som i fallet med en vagn, en evig kärna, hos människan. Det som är verkligt är delarna. Vi är ett flöde av psykiska och materiella beståndsdelar som uppstår, varar ett ögonblick, och försvinner. Människan är en ström. På den absoluta nivån finns inga personer, bara delarna (skandhas).
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Nobel
Skandiummedlem

Post by Nobel »

Richard wrote: 18 Apr 2025, 20:50 Varje år ersätts cirka 98 % av atomerna i din kropp. Detta beror på att kroppen ständigt metaboliserar och förnyar sina celler, vävnader och organ och byter ut gamla atomer mot nya.

Medvetandet är inte ett statiskt system, det förändras hela tiden. Räcker med att man inte tittar på nyheterna en morgon så har man förändrat medvetandet mot vad det skulle kunna vara :think:
'cause the freak inside controls my mind
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Nobel wrote: 18 Apr 2025, 21:36

Medvetandet är inte ett statiskt system, det förändras hela tiden. Räcker med att man inte tittar på nyheterna en morgon så har man förändrat medvetandet mot vad det skulle kunna vara :think:
Håller med, man är ju inte samma person som man var för säg 5-10 år sedan. Man förändras ständigt.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Richard
Administratör

Post by Richard »

Men minnen o liknade finns ju kvar, så nån typ av lagring måste det ju innehålla?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Minnet är lika med de mentala konstruktionerma.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Men jag tycker att man lätt faller tillbaka till gamla hjulspår. Kan bli förvånad, när jag läser vad jag skrev för ett antal år sedan.
wasp
Cesiummedlem

Post by wasp »

På en låt: Girl Don't Tell Me - Beach Boys.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

God Morgon
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Post Reply