Idag ringde Linnea från Rikets sal

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Richard
Administratör

Re: Idag ringde Linnea från Rikets sal

Post by Richard »

Det här låg i min postlåda igår...

Image

Jag funderar på att svara o utge mig för att vara Ph.D. i kvantmekanik och astrofysik eller nått liknande. EDIT: Nä, jag ska vara ärligt o säga att jag studerar fysik! Att diskutera med dem hade varit roligt, när jag kan bryta ner vartenda ord de säger om gud. T.ex. hur förklarar de kvantintrassling, superposition, våg-partikeldualiteten, vad som finns i ett svart hål, hur jorden bildades och liknande.

Man kanske ska passa på att ställa lite frågor som fysiker funderar på idag?
-Stämmer det att TOE kan förklaras med hjälp av strängteori eller loopkvantgravitation? Eller hur ser ni på att relativitetsteorin går ihop med kvantmekaniken?
-Varför är naturkonstanterna som de är, t.ex. ljusets hastighet, Planck's konstant o liknande?
-Enligt Heisenbergs osäkerhetsprincip så går det inte att mäta momentum och position samtidigt, är det Gud som bestämmer dom då?
-Vad är mörk materia, och kondenseras det mörka energin i samband med universums expansion till materia?
-Till slut kommer det inte att finnas något. Allt kommer att sluta i svarta hål o efter ca 10⁹⁹ år har dom avdunstat i Hawkingstrålning. Eller kommer det att dras ihop tidigare till en singularitet före det, som kanske resulterar i en ny big bang?

Jag har tidigare skrivit om min kompis, som var Jehovas Vittne. Liksom jag tyckte han om kemi, fysik o liknande. När dom hittade Higgspartikeln, 2012, som av vissa kallas "Guds partikel", så satte han upp urklippet från en tidning med rubriken "Guds partikel hittad". Jag frågade honom om hur han tror jorden skapades, det var av Gud. Jag försökte förklara att allt bildades i en moln av stoft o gas för ca 5 miljarder år sen. Men nä, det var Gud.

RIP Jonathan

Han kom över en flaska metadon avsedd för toleranta personer, på runt 120 mg, han var inte tolerant, o då ligger dödlig dos på runt 50 mg! :cry:

Hur som helst ser jag inte ner på folk p.g.a. deras tro, men om nu Jehovas Vittnen vill kontakta mig, så är jag öppen för diskussion!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

Det går ut över mitt förstånd, men jag tror inte att vi kan komma fram till hur universum bildades och allt uppstod, lite mystik är bra för oss, skönt att luta sig tillbaka och lita på Jesus, om hur han predikade om hur människor skall vara mot varandra och det är livsvisdom jag tror alla behöver.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Har inte gillat Christer Sturmark och hans ateism men här är han något på spåren. Jag tycker att all religion går ut på att ta makten. Monismen verkar mer sympatisk.

https://sverigesradio.se/avsnitt/christ ... anflatning
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

lite därför jag inte är religös, gillar inte vad som har gjorts i religions namn. men sen tror jag inte på gud heller.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

mrsearlgray wrote: 02 Feb 2024, 10:36 lite därför jag inte är religös, gillar inte vad som har gjorts i religions namn. men sen tror jag inte på gud heller.
Men du slutar inte va ateist för de hemskheter ateister som Hitler och Stalin gjort för sina ideologier? Dagens tankenöt. :D
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Zoidar wrote: 02 Feb 2024, 10:39
mrsearlgray wrote: 02 Feb 2024, 10:36 lite därför jag inte är religös, gillar inte vad som har gjorts i religions namn. men sen tror jag inte på gud heller.
Men du slutar inte va ateist för de hemskheter ateister som Hitler och Stalin gjort för sina ideologier? Dagens tankenöt. :D
haha nej för de gjorde ju inte hemskheterna i ateismens namn, inte med det som grundorsak iallafall. :)
edit: sen finns det en del som diskuterar om hitler ens var religiös eller inte. :)
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Richard wrote: 02 Feb 2024, 06:54
Hur som helst ser jag inte ner på folk p.g.a. deras tro, men om nu Jehovas Vittnen vill kontakta mig, så är jag öppen för diskussion!
Det tycker jag är bra. Kommunikation öppnar upp för förståelse för varandra, även om ingen av parterna blir omvänd.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

gillar denna :)
Attachments
image-asset.jpeg
image-asset.jpeg (92 KiB) Viewed 357 times
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Zoidar wrote: 02 Feb 2024, 10:45
Richard wrote: 02 Feb 2024, 06:54
Det tycker jag är bra. Kommunikation öppnar upp för förståelse för varandra, även om ingen av parterna blir omvänd.
en gammal barndoms grannes mamma var kristen och gillade inte jehovas egentligen men hon brukade alltid bjuda in dom på kaffe och kaka när dom kom. man ska verkligen inte se ner på folk för deras tro eller religion. :)
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

mrsearlgray wrote: 02 Feb 2024, 10:43
haha nej för de gjorde ju inte hemskheterna i ateismens namn, inte med det som grundorsak iallafall. :)
edit: sen finns det en del som diskuterar om hitler ens var religiös eller inte. :)
Hm, men religiösa har väl inte heller gjort hemskheter pga. tron på Gud, utan pga. ideologi? Så tänker jag iaf.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Zoidar wrote: 02 Feb 2024, 10:49
mrsearlgray wrote: 02 Feb 2024, 10:43
Hm, men religiösa har väl inte heller gjort hemskheter pga. tron på Gud, utan pga. ideologi? Så tänker jag iaf.
nja, jag skulle väl inte säga att det är de religösa i sig som gjort hemskheterna pga tron på gud i sig utan trångsyntheten att inte kunna acceptera att andra tror på andra gudar. och då försökt rättfärdiga det hela med att det "bara finns en rätt gud". religion kan ju ha fina egenskaper också, som att ge hopp och livsleda i svåra situationer.
björk
Tuliummedlem

Post by björk »

Zoidar jag är kreeeepss "inne i Lukas Evangeliet" :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:
Post Reply