Loppan märker när jag är drogad (sömnmediciner) till halvt medvetslös. Då skäller hon. Fångade det på min snarkapp inatt, hennes skällande när jag snarkar drogad. Jag vill verkligen inte ha sömnmediciner längre. Jag har noll ångest så jag behöver inte döva det. Har man ångest och mår dåligt, fine - då kan det vara skönt att bli lite halvt bortdrogad. Och sova. Slappna av. Det har jag behövt stundtals och förstår fullt ut att en del andra behöver.
Men jag är ändå lite putt. Jag hade alla mina mediciner till kvällen. Sertralin och lamotrigin har biverkningen insomni. Jag hade dessa mediciner till kvällen i många år. Hade väldigt svårt för att somna och vaknade och satt uppe på natten. De skulle enligt min läkare göra att jag sov bättre. Det blev tvärtom. Istället fick jag fler och fler sömnmediciner.
Jag tycker. Att en överläkare i psykiatri. Som har ett fåtal mediciner att kunna och hantera. Borde ha reagerat. På min insomni. Men nej. Det kollade jag upp själv i FASS. Flyttade sertralin och lamotrigin till morgonen. Somnade, var aldrig vaken på nätterna och sov bättre. Jag måste ändå säga att jag är besviken. Jag hade insomni och dålig sömn i mååånga år. Man måste vara sin egen läkare. Kolla FASS mina goda vänner!
Så jag fick fler och fler sömnmediciner. Och var som en zoombie på dagarna.
För att pigga upp mig. Mot tristessen när jag inte orkade göra någonting utan bara hade tråkigt. Drack jag alkohol. Hade ett psykiskt sug efter det. Pigga upp mig.
Nu när jag satt ut sömnmediciner och orkar göra så mycket mer. Har jag inte tråkigt. Känner jag av att jag är understimulerad kan jag sticka iväg och göra något, jag orkar. Har druckit mycket mindre alkohol sen dess.
Jag har oxå järnordning på mitt hem. Orkar diska, dammsuga och dammtorka. Håller efter helt enkelt. Känns så himla bra!
Men nu. När jag tog 2 olanzapin igårkväll. Samma trötta uttråkade zoombieläge. Känner behov av att dricka ök. Bota tröttheten och tristessen. Trött och orkar inte göra något = uttråkad = alkohol.
Då hade jag ändå TRE sömnmediciner tidigare. Nu blir jag så här zoombieartad av EN sömnmedicin. Fan.
Jag ska verkligen verkligen försöka att klara mig även utan olanzapin. Men mina grova snarkningar gör att. Jag har 30+ oroliga stunder under natten och att jag sover så dåligt att stressen inte går ner av sömnen.
Med olanzapin inatt sov jag bra - men är lika förbannat supertrött idag.
För sömnapnén är det ju det. Iom utsättandet av diverse mediciner så är jag inte lika sugen på socker och fett längre. Tycker t.o.m. att choklad smakar äckligt. Så det finns hopp. Och får jag dessutom Saxenda finns det hopp. Snarkningarna beror nog till största delen på övervikten. Men jag vet att folk klagade på mina snarkningar även när jag var smal. Så jag vet inte.
Att snarkningarna är på epic nivå, enligt snarkningsappen - och att jag snarkar 60-65% av sovtiden, beror antagligen på fetman. Fetman beror på öl, socker och fett (chips och godis). Suget kommer av psykiatriska mediciner.
Jag tror att jag håller på att hamna i en positiv spiral =-) . Har redan gått ner några kilo, utan att jag ansträngt mig whatsoever. Inte mycket men ändå åt rätt håll. Får jag Saxenda (om jag får merkostnadsersättning från FK så jag har råd) så är nog biffen stekt :) .