Vad planerar du att köpa?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Geta
☢️ Californiummedlem ☢️

Re: Vad planerar du att köpa?

Post by Geta »

Jag får inget rotavdrag när jag köper tvättmaskin till bostadsrätt.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Fast du är ju miljonär så du behöver inget rot-avdrag.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Geta
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag klagar inte.
Richard
Administratör

Post by Richard »

Jag installerade min tvättmaskin själv
Att installera en tvättmaskin i badrummet är vanligt, men det finns några viktiga faktorer att tänka på. Du behöver ett jordat eluttag, golvbrunn, och vatten- och avloppsanslutningar. Om du inte har dessa behöver du anlita elektriker och rörmokare. Installationen kostar vanligtvis mellan 1000-2500 kr, men kan bli dyrare beroende på omfattningen av arbetet.
Elanslutning:
Jordat eluttag:
Tvättmaskinen måste anslutas till ett jordat eluttag. Om du saknar ett, behöver du anlita en behörig elektriker.
Våtrumsuttag:
Om du ska installera tvättmaskinen nära badkar eller dusch, bör du använda ett uttag som är avsett för våtrumsutrymmen.
Fast anslutning:
Om du är osäker på elanslutningen, är det rekommenderat att kontakta en elektriker för att säkerställa att installationen är korrekt och säker.
https://www.google.com/search?q=install ... n+i+badrum

Det behövdes egentligen en behörig elektriker, eftersom sladdarna skulle monteras i en kopplingsdosa. Men jag hade de kunskaperna o vet att det är 100% rätt sen jag gick el i gymnasiet, så jag gjorde det själv. Jag pratade med en elektriker som kunde komma o verifiera på sin fritid för ett par hundra, att det var rätt kopplat, p.g.a. försäkringar o sånt.

Avloppsslangen fanns där ett rör ner för redan, då tidigare hyresgäst haft tvättmaskin, samma med vattenkopplingen.

EDIT:
Det finns regler att förhålla sig till vid installation av tvättmaskin i ditt badrum. Idag krävs det att du har en golvbrunn och ett vattentätt golv där tvättmaskinen ska stå. Det är även ett krav på att tvättmaskinen i badrummet inte får stå närmare än 60 cm från ytterkanten av din dusch eller badkar.
Den står tydligen ca 20 cm från min dusch... :roll: Men nu såg jag att det finns plats att flytta den...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Geta
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Geta »

När jag jobbade inom omsorgen var det en flicka som var helt utslagen funktionellt. Hennes pappa hade installerat tvättmaskinen själv och hon fick ström i sig. Det var så tragiskt.
Richard
Administratör

Post by Richard »

Usch då, då ska jag flytta den direkt...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Det är hög spänning i uttagen. 3 fas. Man kan dö vid problem. Jag har licens för det.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

I det fallet är en jordfelsbrytare en billig livförsäkring, du kan koppla den enbart till tvättmaskinen, en elektriker kan installera för hela lägenhen, en god investering och höjande av värdet på lägenheten
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
memphis
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by memphis »

Jag har en bror som får göra elinstallationer, så om jag vill ha en tvättmaskin ikopplad är det inga problem. Men i denna lägenhet får inte plats nån tvättmaskin. Jag har så litet badrum.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Budat på Weequay.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Zoidar wrote: 25 May 2025, 15:11 Budat på Weequay.
Vann budningen! 8-)

Image
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Duschgolvlist och silikon på Bauhaus. Verkar som att golvet inte lutar tillräckligt mot golvbrunnen i badrummet. Blir ju vatten överallt. :thumbdown:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply