El-räkning

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Cosmos
Rheniummedlem

Re: El-räkning

Post by Cosmos »

Nissegossen wrote: 16 Aug 2022, 18:39 Ryt till, reagerar de inte, vänd dig till konsumentombudsmannen i din kommun för elräkningen kan du få betala flera år efter och kan bli en stor summa att betala. Konsumentombudsmannen är gratis och han kan påtala fakta och kräva rättning i ledet och att du slipper betala en stor klumpsumma i slutänden. Det tar skruv, du vill göra dina skyldigheter och kräver bara din rätt
Nissegossen wrote: 16 Aug 2022, 18:39 Ryt till, reagerar de inte, vänd dig till konsumentombudsmannen i din kommun för elräkningen kan du få betala flera år efter och kan bli en stor summa att betala. Konsumentombudsmannen är gratis och han kan påtala fakta och kräva rättning i ledet och att du slipper betala en stor klumpsumma i slutänden. Det tar skruv, du vill göra dina skyldigheter och kräver bara din rätt
Ok, ska göra det. Det handlar ju om att jag skulle få en gigantisk el-faktura när de själva upptäcker alltihop. Men när jag ringer och skriver till dem så verkar de inte förstå ett dugg.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

De vill inte förstå, de vill mjölka dig på pengar så mycket de kan. Ta kontakt med konsumentombudsmannen han hjälper dig. Han ser igenom varför de vägrar skicka räkning till dig och påtalar det på högsta ort inom Telge Energi. Tror han kan ställa vite på dem. Gå dit förklara visa Papperen, alla och låt ombudsmannen titta på det och han/hon agerar. Det skulle vara sjutton om du inte får rätt. Lägg undan pengar varje månad så du har pengarna när de kräver dem av dig.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Jag tror inte att det är nån fara eftersom du ändå får brev i från dem. Men drt är bra om du kollar upp det Cosmos. En gång fick jag inga elräkningar alls på ett helt år, tänkte inte mycket på det, och fick plötsligt en räkning på 10000.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

På tv nu tipsar de om hur man får ner elräkningen.

Skaffa nyare kyl och frys
Hängtorka tvätten.
Skippa handdukstork och golvvärme.

Egentligen är det väl villaägare man vänder sig till i detta. Men jag har både diskmaskin och tvättmaskin och handdukstork i min lägenhet. Använder aldrig handdukstorken.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Är det inte slöseri att slänga ut fungerande kyl och frys?
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

När jag hyrde huset fick jag till slut ett nytt kylskåp när det gamla inte funkade längre. Det gjorde absolut ingenting på elräkningen.
Snuttan
Germaniummedlem

Post by Snuttan »

Anmält mitt energibolag till konsumentverket idag för dubbla elnätsräkningar. Har man flyttat ska de räcka betala på en adress.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

När man flyttar kan man få dubbelhyra, och förmodligen då också dubbla elnätskostnader?
Swesanne
Talliummedlem

Post by Swesanne »

Snuttan wrote: 17 Aug 2022, 17:38 Anmält mitt energibolag till konsumentverket idag för dubbla elnätsräkningar. Har man flyttat ska de räcka betala på en adress.
Inte om du inte anmält avflyttning.
Snuttan
Germaniummedlem

Post by Snuttan »

Swesanne wrote: 17 Aug 2022, 17:48
Snuttan wrote: 17 Aug 2022, 17:38 Anmält mitt energibolag till konsumentverket idag för dubbla elnätsräkningar. Har man flyttat ska de räcka betala på en adress.
Men eftersom de fanns el när ja flyttat in i min nya så borde ja ju anmält det.
Swesanne
Talliummedlem

Post by Swesanne »

Snuttan wrote: 17 Aug 2022, 17:51
Swesanne wrote: 17 Aug 2022, 17:48
Men eftersom de fanns el när ja flyttat in i min nya så borde ja ju anmält det.
Du skall anmäla avflyttning samt boka ett nytt avtal på din nya
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Det är inte säkert att det är samma period i de båda elbolagen som räknas.
Post Reply