mrsearlgray wrote: ↑02 Feb 2024, 10:52
nja, jag skulle väl inte säga att det är de religösa i sig som gjort hemskheterna pga tron på gud i sig utan trångsyntheten att inte kunna acceptera att andra tror på andra gudar. och då försökt rättfärdiga det hela med att det "bara finns en rätt gud". religion kan ju ha fina egenskaper också, som att ge hopp och livsleda i svåra situationer.
"Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem.”
Vi måste acceptera varandras tro. Om ateism är en tro eller inte har diskuterats. Det är iaf ett ställningstagande.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
mrsearlgray wrote: ↑02 Feb 2024, 10:52
nja, jag skulle väl inte säga att det är de religösa i sig som gjort hemskheterna pga tron på gud i sig utan trångsyntheten att inte kunna acceptera att andra tror på andra gudar. och då försökt rättfärdiga det hela med att det "bara finns en rätt gud". religion kan ju ha fina egenskaper också, som att ge hopp och livsleda i svåra situationer.
"Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem.”
Vi måste acceptera varandras tro. Om ateism är en tro eller inte har diskuterats. Det är iaf ett ställningstagande.
Hon är främst känd för sin biografi över Voltaire, The Friends of Voltaire, som kom ut 1906. Hon skrev frasen, som ofta felaktigt tros vara formulerad av Voltaire, "Jag ogillar vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rättighet att säga det." ("I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.") som en sammanfattning av Voltaires uppfattning.
Halls tolkning fångar andemeningen i Voltaires inställning till Claude Adrien Helvétius. Det har framförts att hennes sammanfattning inspirerats av ett citat ur ett brev från 1770 från Voltaire till en Abbot le Roche.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34