Har du husdjur?
Moderator: Moderator 1
Re: Har du husdjur?
Katter måste ha fasta regöer att hålla sig till. Det är en myt att det inte går att lära dem något. Min katt är väldigt tränad och gör det jag säger att han får göra. Mycket gjort i hans förra hem, som t ex att inte gå på matbordet.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Ja nu jämför ju jag med en hund förstås. Om man inte gör det, så visst kan katter lära sig saker , t ex rutiner. Men jämför man med en hund så blir skillnaden uppenbarad. En hund är ett socialare djur än en katt, och därför mer mottaglig för vad man säger och känner. En hund lever i princip för sin ledare, att göra denne nöjd, att göra rätt, arbeta och få uppskattning. En katt lever mer sitt egna lilla liv inuti sig själv.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Tilläggas skall att jag bara har haft arbetande raser, och de är både intelligentare och mer läraktiga. Vet inte hur det är med rena sällskapshundar. De kanske är lite mer svårlärda.memphis wrote: ↑30 Jun 2021, 18:35 Ja nu jämför ju jag med en hund förstås. Om man inte gör det, så visst kan katter lära sig saker , t ex rutiner. Men jämför man med en hund så blir skillnaden uppenbarad. En hund är ett socialare djur än en katt, och därför mer mottaglig för vad man säger och känner. En hund lever i princip för sin ledare, att göra denne nöjd, att göra rätt, arbeta och få uppskattning. En katt lever mer sitt egna lilla liv inuti sig själv.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
År 2027 ska djuren få gå fria i EU! Detta gäller lantbruksdjur som höns, grisar, kalvar, kaniner och ankor. Tyvärr nämns inte minkarna inom pälsindustrin.
Inte papillon i alla fall!
"Papillonen och phalènen är en tillgiven, livlig liten hund. Den är mycket spänstig och uthållig, och kan med fördel tränas i agility och lydnad. Sveriges allra första lydnadschampion var faktiskt en papillon."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Papillon_(hundras)
Min hund är 50% papillon. En lättlärd kille.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Alla tiders Krokus :) 
Min Loppa är en katt. Hon följer mig alltid men gör som hon vill. Jag har väl inte varit världens duktigaste lärare på sitt, ligg, vacker tass och sånt. Så jag får väl skylla mig själv. Men hon behöver inte vara en lakej. Hon springer bredvid när jag cyklar, det är bra gjort av henne. Det gör hon klanderfritt.