Diabetes
Moderator: Moderator 1
Re: Diabetes
Jag har stabilt med Victoza 1,2. Äter hyfsat som jag vill, bra värden ändå. Äter sällan godis och har inte socker i kaffet.
In a world where you can be anything, be kind.
Jag har idag kollat upp min diabetes. Fick välja på att åka till länets enda riktiga sjukhus i Linköping eller en vårdcentral i sydvästra staden. Jag valde det senare. Nu är jag så nojig att jag håller på att implodera. Diabetessköterskan och en elev märkte att jag inte mådde så bra, men det stannade vid ett sardoniskt konstaterande. Jag tror jag behöver hjälp.
Edit: valet av plats gällde ögonbottenfotografering, vilket ej gjorts på mig.
Edit: valet av plats gällde ögonbottenfotografering, vilket ej gjorts på mig.
Ögonbottenfotografering brukar göras ungefär vartannat år. Jag har haft konstaterad diabetes2 i minst 19 år. Än så länge har värdena varit bra vid fotograferingen.
Det låter bra det, Geta. Nu nojar jag över urinprovet. Är det bara att gå till vårdcentralen eller ska man tvingas boka tid för att göra det? Alltså med röret fyllt med urin.
På mitt labb måste man boka tid.
Förra gången visades ögonproblem, men nu hade jag inga symtom?
In a world where you can be anything, be kind.
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Har varit dålig på att kolla blodsockret men kollade det nyss, 4,4 låg det på. Undrar om det är därför jag är så trött under dagen?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Trötthet finns det många källor till. Själv blir jag trött och svag i benen om sockret är lägre än 4.1, så din undran är rätt.mrsearlgray wrote: ↑31 Oct 2024, 10:26 Har varit dålig på att kolla blodsockret men kollade det nyss, 4,4 låg det på. Undrar om det är därför jag är så trött under dagen?
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Ja har faktiskt inte tänkt att kolla sockret något nu, men har samtidigt höjt rybelsus nu också och äter både mindre och mer sällan nu för tiden. åt lite flingor för att få upp det och ska se vad det hamnar på sen.Inwatto wrote: ↑31 Oct 2024, 10:35Trötthet finns det många källor till. Själv blir jag trött och svag i benen om sockret är lägre än 4.1, så din undran är rätt.mrsearlgray wrote: ↑31 Oct 2024, 10:26 Har varit dålig på att kolla blodsockret men kollade det nyss, 4,4 låg det på. Undrar om det är därför jag är så trött under dagen?
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Åt frosted flakes och lite chips men blodsockret gick bara upp till 4,9?
4.9 är inom marginalerna för 5.0, vilket är en frisk persons blodsockernivå. Bra där!mrsearlgray wrote: ↑31 Oct 2024, 12:24 Åt frosted flakes och lite chips men blodsockret gick bara upp till 4,9?
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Vad bra! :)Inwatto wrote: ↑31 Oct 2024, 15:004.9 är inom marginalerna för 5.0, vilket är en frisk persons blodsockernivå. Bra där!mrsearlgray wrote: ↑31 Oct 2024, 12:24 Åt frosted flakes och lite chips men blodsockret gick bara upp till 4,9?