Allmänt om medicin
Moderator: Moderator 1
Re: Allmänt om medicin
Jag sover gott utan Alimemazin, tänker inte hämta ut den. Jag har i nuläget bara den att sova på. Det får räcka med all annan medicin jag tar, den är ju också tröttande.
Vad tror ni om Sedix, för vilken det görs reklam på TV? Receptfritt. Inte ens Atarax är väl receptfritt?
https://www.apoteket.se/produkt/sedix-d ... er-375912/Sedix är ett traditionellt växtbaserat läkemedel och milt lugnande preparat som innehåller extrakt av passionsblomma. Används för lindrig av oro, irritabilitet och tillfälliga insomningsbesvär.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Tack för länken, Krokus. Någon som testat den?
Igår kollade jag papperna som följer med dostullen. Påminnelse stod det. Alla mina mediciner var uppradade med utgångsdatum i oktober och november. Ringde min kp igår och hon ringde upp mig idag. Hon skulle kolla över det hela. Medicin måste jag ju ha.
Min kp sa när jag pratade med henne att läkaren på mottagningen förnyat mina recept. Det bör väl ha gått automatiskt förr om åren, då jag sällan läser pappren som följer med. Sen har jag en fråga om Stilnoct. Jag fick den bara en natt och det var när jag hamnat på PIVA. Är den svår att få utskriven? Nu fungerar min sömn över förväntan, men jag har perioder då jag sover lite dåligt.
Min sömn har förbättrats avsevärt det senaste året eller så. Därför tar jag ingen Alimemazin. Ej heller Zopiklon, vilken jag stod på en tid. Jag sover gott på Clozpaine och Lergigan. Ärligt talat vill jag bli av med Lergiganet, då jag inte tror den är speciellt potent. Man vill ju ha så lite medicin som möjligt.
Är det ovanligt med depression vid schizofreni? Får man liknande symptom talas det om negativa symptom. Men varför är då antidepressiv medicin så pass vanligt hos den patientgruppen? Får man den istället för benso? Får man den bara för möjligt lugn?
Jag är datalog och inte expert på schizofreni, men man kan ju ha en åsikt ändå: Det är vanligt med depression i synnerhet vid schizofreni.
En anledning till det kan vara att den antipsykotiska medicinen man måste ta, påverkar dopaminet och därmed belöningssystemet i hjärnan. Rubbar man det för mycket, blir man deprimerad när ingenting är kul. Tydligen tycker psykiatrin att man ska dundra på med antidepp.
Själv har jag vägrat och gått i KBT mot depression istället. Där lärde jag mig att jag hade många negativa spiraler som gjorde mig nedstämd. Det gäller att tänka positivt, kan man sammanfatta det med.
Tack för din text, Inwatto. Då antar jag att jag är deprimerad.Inwatto wrote: ↑17 Oct 2024, 18:51Jag är datalog och inte expert på schizofreni, men man kan ju ha en åsikt ändå: Det är vanligt med depression i synnerhet vid schizofreni.
En anledning till det kan vara att den antipsykotiska medicinen man måste ta, påverkar dopaminet och därmed belöningssystemet i hjärnan. Rubbar man det för mycket, blir man deprimerad när ingenting är kul. Tydligen tycker psykiatrin att man ska dundra på med antidepp.
Själv har jag vägrat och gått i KBT mot depression istället. Där lärde jag mig att jag hade många negativa spiraler som gjorde mig nedstämd. Det gäller att tänka positivt, kan man sammanfatta det med.
Det är möjligt du är deprimerad men helst ska man inte spela doktor och sätta diagnoser på sig själv. Låt doktorn göra det. Har du tid hos någon i öppenvården?
Man kan vara både deprimerad och ha negativa symptom (av schizofrenin). Då behöver man hjälp.
Aha. Jag umgicks med tanken på att ringa akutenheten, men har slagit det ur hågen. Så farligt är det inte. Det är lätt att man börjar grubbla när man mest sitter hemma.