Ställ en fråga

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

amandara
Iridiummedlem

Re: Ställ en fråga

Post by amandara »

Jag har second hand och Ikea om vartannat. Jag trivs, allt är från 60 talet, alltså i lägenheten i sig. Jag har målat köksluckorna och satt på läderhandtag. Det jag vill ändra är att jag vill ha en svartvitrutig plastmatta i hallen. Det är praktiskt att ha plastmatta när man har hund. 60 talsparkett i vardagsrummet som jag älskar. Det är väldigt basic, men jag har bra fönster och varmt på vintern, nyrenoverat badrum när jag flyttade in - basic. Varmt och kallt vatten direkt i kranen. Grundstandarden som är med allt det tycker jag är lyx. Jag har bott i dragiga lägenheter och där vattnet tar lång tid på sig att bli varmt. Frusit på vintrar. Att allt funkar tycker jag är lyx, men det är ingen lyxig lägenhet.

Jag bor i centrala stan med restaurang och party district 400 meter bort, men här är det kolungt. Jag bor centralt utan att fördensskull vara i stöket. Det bor många gamla i huset och jag trivs med det. Det är ett lugnt 13 våningarshus och det enda mekket är storknarkaren som skrämmer gamlingarna och drar hit massa knarkarkompisar som pinkar i hissen, sover i trapphuset och slänger mat åt höger och vänster - som Loppan vill käka upp.

Securitas är här 2 gånger om dagen för att folk är rädda för storknarkaren och hans anhang. Det är minst sagt livat ibland. Det verkar som att storknarkaren har blivit lite utvecklingsstörd av allt knarkande - han beter sig som en stor drummel som ingen annan gör. Nu är han inlagd sedan ett tag så nu är det fridens.

Även om man knarkar kan man sköta det snyggt - hur många Stureplansnissar finns det inte som knarkar? Det är ju inte bara storknarkare alltså ur samhället utslagna som knarkar. Det är ju folk som du och jag, med ordnade förhållanden.

De gämgkriminella säljer ju sitt knark till höger och vänster.

Tyvärr gick Bruno Mattsson fåtöljerna sönder, så nu har jag typ 20 talsfåtöljer. En omklädd (av mig) svart, en från Ikea och en knallorange secondhand, som Loppan älskar att ligga i. En Bruno Mattsson fåtölj går loss på ca 40 000 kr. De jag hade var ca 40 år gamla, så sadeljordsväven på båda sprack. Men då hade det suttits mycket i dem i många långa år.

Jag älskar min lägenhet, läget och kyrkogården som är 50 meter från huset. Det enda jag kan klaga på är när de klipper gräset på kyrkogården det är ett herrans oljud. Och jag är känslig för ljud. Men jag har vant mig. Just ja jag har en balkong i sydostläge, solen är där till runt 13. Det är mest när jag sitter på balkongen som oljudet stör mig.

Huset renoverades för ca 3 år sen och allt är fräscht - förutom när knarkarna kastar halvätna mackor och annan mat. Hela människan är 200 meter bort och där får behövande, som de utslagna knarkarna, lunchlådor. Eller när det kastas kaffe på väggarna och rispas på inredning. Man kan säga att det är ett hus i industristil. En del tycker att det är stans fulaste byggnad, men det tycker inte jag. Jag bor på 8e våningen med utsikt över stadens hustak och den välskötta kyrkogården.

Nu är tiden när fåglarna kvittrar hysteriskt, och det är en ynnest att få ta del av det, även mitt i en stad. Tack vare kyrkogården och träden och buskarna där.

Hur jag bor har så sjukt många pluspoänger.

Jag har hägg och syren utanför och flera kastanjeträd. Kyrkogården med sina blommor och träd. Ja det är bra helt enkelt.
Snuttan
Germaniummedlem

Post by Snuttan »

Har du en fond?
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Jag hade velat bo högt upp med utsikt som dig. Utsikten här är inget att hänga i granen. Bara en ful byggnad, men där är sol hela eftermiddagen på balkongen. Det är lyx.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Länge, i många år sen mitten på 60 talet när huset byggdes, var det stadens högsta hus. Nu på senare år har det tillkommit 3 hus som är högre. Petter Stordalens hotell som är 17 våningar högt. Men det är bara trevligt att se lite uppstickare över hustaken. När jag sitter på balkongen har jag utblick över stans största och högsta kyrka.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Nej, har ingen fond och inte så mycket möbler från second hand. Jag är rädd för vägglöss.

Vilka ingredienser brukar du ha i köttfärssås (med spagetti)?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

I min stad får det inte byggas några höga hus. De får inte vara högre
än kyrkan. Fem våningar tror jag är max.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag köper en färdig pastasås med tomater och oliver på ICA i
tetra. I den blandar jag ner riven morot. Kan också ha bönor
i pastasåsen.

Hur lagar du din pastasås?
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Jag äter bajsmackor enligt utsago..

Har du gifte i din släckt?
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

Snuttan wrote: 27 May 2023, 20:25 Har du en fond?
Jag har en fond jag söker pengar från, i julas fick jag 18.000 kr, då ansökan som kuratotn skrev var på 16.000 kr, vet inte vad hon motiverade det med. Hon har slutat jobbet, det var det sista hon gjorde. Har ansökt om fondmedel till midsommar om jag får något är det OK! Om jag inte får något är det också OK! jag har begärt 6000 kr i sommarpengar av min Gode Man, då jag också får omkring 5500 kr tillbaka på skatten.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

Krokus wrote: 27 May 2023, 20:39 Nej, har ingen fond och inte så mycket möbler från second hand. Jag är rädd för vägglöss.

Vilka ingredienser brukar du ha i köttfärssås (med spagetti)?
Färdigköpt pasta sås, märke varierar
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Ny fråga?
Snuttan
Germaniummedlem

Post by Snuttan »

Nissegossen wrote: 28 May 2023, 12:48
Snuttan wrote: 27 May 2023, 20:25 Har du en fond?
Jag har en fond jag söker pengar från, i julas fick jag 18.000 kr, då ansökan som kuratotn skrev var på 16.000 kr, vet inte vad hon motiverade det med. Hon har slutat jobbet, det var det sista hon gjorde. Har ansökt om fondmedel till midsommar om jag får något är det OK! Om jag inte får något är det också OK! jag har begärt 6000 kr i sommarpengar av min Gode Man, då jag också får omkring 5500 kr tillbaka på skatten.
Berätta gärna mer. När är man berättigad pengar från fond som du nämnt?
Post Reply