Vad gör du just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

amandara
Iridiummedlem

Re: Vad gör du just nu?

Post by amandara »

Dricker vin och lever i nuet. Jag tänker sällan framåt, det blir för jobbigt och jag blir nojig. Förväntansångest att saker ska bli jäkligt jobbiga och prestationsångest. Det handlar mycket om uthållighet för mig, hur jsg ska orka. Så jag har lärt mig att vara exakt här och nu. Huvudvärken jag har nu tex, just nu känns den såhär såhär - är hanterbar. Tänker jag att jag ska ha ont i huvudet länge tappar jag sugen. Jag blir psykiskt knäckt av att tänks på framtiden, så jag har lärt mig att hålla mig här och nu och det är en strategi jag haft i 25 år så det har satt sig i ryggmärgen.

Såklart måste msn planera ibland. Men minsta möjliga för mig. Ta en dag I taget och ta itu med det som gäller för idag, imorgon och nästa dag. Det lärde jag mig när jag började plugga fysioterapi. Jag hade sån sjuk prestationsångest då och flyktmekan7smen var mycket stark. Jag tog en dag I taget och läste in mig på det som behövdes för just den dagen. Sen tog jag en dag I taget så. Och vips hade det gått 3 år och jag hade min examen. Jäklars alltså. Att jag gjorde det! Men det sammanföll med mitt psykiska sammanbrott och debut av psykossjukdom. Men jag tog mig iallafall imål -, i just det racet. Det hade jag aldrig trott. Var så stolt. Och nöjd.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

amandara,

Du har säkert nytta av din utbildning i fysioterapi, även om du inte jobbar
i gebitet.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Geta wrote: 05 Feb 2022, 14:13 amandara,

Du har säkert nytta av din utbildning i fysioterapi, även om du inte jobbar
i gebitet.
Jo det är helt sant. Jag har haft mycket nytta av den i min sjukdom, rehabilitering och rent som människa. Det är livskunskap. Vi hade en sådan bra holistisk - helhets - profil på utbildningen, och problembssersd inlärning - att lära sig att söka information och svar på frågor.

Är du glad över din arbetsterapiutbildning Geta?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Ja, jag tror också att jag har haft nytta av min utbildning i arbetsterapi
i min rehabilitering. När jag träffade en läkare i psykiatrin före jul tyckte
hon att det är fantastiskt att jag fungerar så bra idag, trots att jag varit
sjuk i schizofreni i över 50 år.
mrsearlgray
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by mrsearlgray »

äter lunch
Ja visst gör det ont när knoppar brister
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Ja, du har ju varit självgående länge. Jag hoppas att jag når dit där du är, med 1 läkarbesök per år och inget mer. Jag hoppas att jag kan och har lärt mig att hantera min sjukdom så bra.

Man har alltid nytta av att lära sig om människan, det är som aldrig bortkastat. Ja jag tycker iofs att jag har nytta av ekonomin jag läste ibland. Men matematisk naturvetenskaplig har jag ingen nytta av, mer än fascination för geovetenskap, jag läste sen en sommarkurs i geovetenskap och det var jätteintressant. Men då bodde jag i Göteborg och vi var ute och tittade på Göteborgs geologi, jag skulle vilja kunna geologi där jag bor idag. Det var jättespännande att cykla kring Göteborg efter den kursen, där är en rulkstensås efter istiden osv.

Kunskap är sällan bortkastad vad det än gäller. Den mesta kunskapen är lätt att bära. Inte all kunskap dock, som den om Knutby - den är tung att bära, men ändå så nyttig. Mycket kunskaper har man alltid nytta av.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Att vara intresserad av lite av varje är en fördel.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Ja. Så länge som man är nyfiken. Sen dör man. Nä skoja ba, ska inte dö än (är inte så nyfiken nuförtiden).
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Jag tycker det viktigaste i livet är socialt och motion.. Allt annat är bara tråkigt, gillar inte att laga mat och sånt så..
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Vetenskapen är inte fel. Jag skulle kunna leva för den.
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Är det fel att visa vem man är? Jag är ganska speciell och bryr mig inte om hur jag verkar för främmande människor.. Främst för att jag inte orkar hålla uppe en fasad..

Mötte två gamla damer som kollade konstigt på mig och dom tyckte inte jag skulle va så uppenbar..

Konstigt, det kanske är fel att visa vem man är oavsett var man är.. Det kan va ganska jobbigt också..

Tror det är en konsekvens av att jag är rå ärlig
Swesanne
Talliummedlem

Post by Swesanne »

amandara wrote: 05 Feb 2022, 14:07 Dricker vin och lever i nuet. Jag tänker sällan framåt, det blir för jobbigt och jag blir nojig. Förväntansångest att saker ska bli jäkligt jobbiga och prestationsångest. Det handlar mycket om uthållighet för mig, hur jsg ska orka. Så jag har lärt mig att vara exakt här och nu. Huvudvärken jag har nu tex, just nu känns den såhär såhär - är hanterbar. Tänker jag att jag ska ha ont i huvudet länge tappar jag sugen. Jag blir psykiskt knäckt av att tänks på framtiden, så jag har lärt mig att hålla mig här och nu och det är en strategi jag haft i 25 år så det har satt sig i ryggmärgen.

Såklart måste msn planera ibland. Men minsta möjliga för mig. Ta en dag I taget och ta itu med det som gäller för idag, imorgon och nästa dag. Det lärde jag mig när jag började plugga fysioterapi. Jag hade sån sjuk prestationsångest då och flyktmekan7smen var mycket stark. Jag tog en dag I taget och läste in mig på det som behövdes för just den dagen. Sen tog jag en dag I taget så. Och vips hade det gått 3 år och jag hade min examen. Jäklars alltså. Att jag gjorde det! Men det sammanföll med mitt psykiska sammanbrott och debut av psykossjukdom. Men jag tog mig iallafall imål -, i just det racet. Det hade jag aldrig trott. Var så stolt. Och nöjd.
Jag har mycket förväntansångest och försöker ta en dag i taget.
Tråkigt att det tog en sådan vändning, men bra jobbat!
Post Reply