Diabetes

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

mrsearlgray
Iridiummedlem

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: Yesterday, 14:45 Fasteblodssocker var det.
Över 6.9 och det räknas som diabetes till och med. Så det var inte bra värden... :sad:
Ja visst gör det ont när knoppar brister
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Geta wrote: Yesterday, 14:46 Långtidsblodsocker 68 låter mycket. Ett vanligt blodsockerprov 6,8 är normalt.
inte på fastande mage.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Ja. Det skulle förklara en del. Att jag dricker mycket, vatten och så alkohol då, kissar ofta och mycket - gjort länge. Många år. Det skummar när jag kissar - proteinläckage, gjort länge i flera år. Kliar i underlivet. Det finns helt klart flera symtom på mig. Parestesier i tårna.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Inatt var jag uppe 7 gånger och kissade. Som vanligt typ. Haft vattenflaska bredvid mig som jag dricker flödigt ur i många år. Dricker ju rätt mycket alkohol. Äter knappt inget socker - men alkohol är ju socker. Äter bra. Rör på mig varje dag.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

En gång när jag sökte akut för illamående, kanske 4 år sen, hade jag blodsocker på 3.4 - det sa Geta då var lågt. Ingår det inte i diabetes att det typ inte är bra att ha så lågt blodsocker? Att det som ingår i diabetes?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Det var nog inget långtidsblodsockerprov? Vid diabetes2 har man sällan för lågt blodsocker. Vid 3,4 mår man dassigt. Inwatto med diabetes 1 riskerar mer att få lågt blodsocker.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Nej det var nog inte långtidsblodsocker - utan fasteblodsocker.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Jag har ju undrat över alla mina konstiga symtom. Psykiatrin har alltid sagt - sockret är bra. Men de har aldrig någonsin tagit fasteblodsocker. Fan. Man har ju som massa symtom. Som blir vardag och som man inte gnäller om.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: Yesterday, 15:04 Jag har ju undrat över alla mina konstiga symtom. Psykiatrin har alltid sagt - sockret är bra. Men de har aldrig någonsin tagit fasteblodsocker. Fan. Man har ju som massa symtom. Som blir vardag och som man inte gnäller om.
Jag skulle ta kontakt med vc och se vad dom råder dig att göra, vore surt om du får ren diabetes... :sad:
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Jag har kontakt med en distriktsläkare, som ordinerade proven, genom att jag ansöker om överviktskirurgi. Det borde väl räcka? Han är distriktsläkare på appen Bra Liv Nära, som är min vårdcentrals digitala tjänst.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Ja jag vill inte ha diabetes typ 1 - men vad ska man göra? Fysiken i kroppen lever ju sitt eget liv. Men har jag diabetes så skulle jag verkligen bli besviken på psykiatrin, om de inte kollat upp det på mina årliga prover. Min kp gjorde sig lustig, angående GLP1 mediciner, att jag inte kan få dem på högkostnadsskyddet- men om jag hade diabetes skulle jag få. Han drog öronen åt sig när jag ens frågade om jag kunde ha diabetes.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Du är för gammal för att diabetes 1 skulle debutera nu. Det är diabetes 2 som du kan få i din ålder. Det är två helt olika sjukdomar.
Post Reply