Diabetes

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

amandara
Iridiummedlem

Re: Diabetes

Post by amandara »

Japp, det vet jag. Det är troligt vad jag vet med diabetes typ 2. Men det ger mig möjligheter att få en obesitasoperation :-) . Så jag är glad. Då kan diabetesen försvinna.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: Yesterday, 15:35 Japp, det vet jag. Det är troligt vad jag vet med diabetes typ 2. Men det ger mig möjligheter att få en obesitasoperation :-) . Så jag är glad. Då kan diabetesen försvinna.
Du tror inte du kan få GLP1 i förebyggande syfte nu då på högkostnadsskyddet? en del får ju metformin i förebyggande syfte... :think:
Ja visst gör det ont när knoppar brister
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

mrsearlgray wrote: Yesterday, 15:55
amandara wrote: Yesterday, 15:35 Japp, det vet jag. Det är troligt vad jag vet med diabetes typ 2. Men det ger mig möjligheter att få en obesitasoperation :-) . Så jag är glad. Då kan diabetesen försvinna.
Du tror inte du kan få GLP1 i förebyggande syfte nu då på högkostnadsskyddet? en del får ju metformin i förebyggande syfte... :think:
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

amandara wrote: Yesterday, 16:00
mrsearlgray wrote: Yesterday, 15:55
Jo det tror jag att jag kan få. Jag har ju varit inställd på operation nu ett tag. Jag får väl tänka till. Fick ju svaren på fastesocker idag och läkarens kommentar.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Får jag en diabetesdiagnis, eller ens prediabetes - som jag redan vet om att jag har. Så får jag lägga om mitt liv! Ut med alkoholen. Det är en god motivationsfaktor verkligen. Jag har en öl sen slut. Med det. För övrigt har jag goda levnadsvanor.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Jag undrar hur mycket min jardiance sänker blodsockret... Jag har lägsta dosen och nu när jag tog det, efter en hamburgare och 3 chicken nuggets låg det "bara" på 6,0. + en kopp te som jag dricker just nu med mjölk i. Ny forskning visar att det ska gå att gå in i remission från diabetes typ 2 med en större viktnedgång... har ju trots allt gått ner 34 kg redan.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Det är jäkligt bra!!! Jag behöver gå ner 40 kg.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: Yesterday, 16:25 Det är jäkligt bra!!! Jag behöver gå ner 40 kg.
Tack! Jag satsar på 25 till! :)
Inwatto
Berylliummedlem

Post by Inwatto »

mrsearlgray wrote: Yesterday, 16:15 Jag undrar hur mycket min jardiance sänker blodsockret... Jag har lägsta dosen och nu när jag tog det, efter en hamburgare och 3 chicken nuggets låg det "bara" på 6,0. + en kopp te som jag dricker just nu med mjölk i. Ny forskning visar att det ska gå att gå in i remission från diabetes typ 2 med en större viktnedgång... har ju trots allt gått ner 34 kg redan.
Låter som ett bra värde med 6.0 i blodsocker! Man ska ta blodsockervärdet 1½ timme efter måltid för att få högsta värde. Tar man det omedelbart efter måltiden, kan man råka mäta i en dipp som blir innan kroppen hunnit börja smälta maten. Fast, det visste du kanske redan. Grattis till viktnedgången!
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

mrsearlgray wrote: Yesterday, 16:15 Jag undrar hur mycket min jardiance sänker blodsockret... Jag har lägsta dosen och nu när jag tog det, efter en hamburgare och 3 chicken nuggets låg det "bara" på 6,0. + en kopp te som jag dricker just nu med mjölk i. Ny forskning visar att det ska gå att gå in i remission från diabetes typ 2 med en större viktnedgång... har ju trots allt gått ner 34 kg redan.
GLP1 analoger funkade inte på dig va? För mycket biverkningar? Rybelsius, sen finns det ju ozempic, wegovy och mounjaro,
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Inwatto wrote: Yesterday, 16:26
Låter som ett bra värde med 6.0 i blodsocker! Man ska ta blodsockervärdet 1½ timme efter måltid för att få högsta värde. Tar man det omedelbart efter måltiden, kan man råka mäta i en dipp som blir innan kroppen hunnit börja smälta maten. Fast, det visste du kanske redan. Grattis till viktnedgången!
Tack jo detta var 1 1/2 timme efter måltiden. :smile:
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: Yesterday, 16:27
GLP1 analoger funkade inte på dig va? För mycket biverkningar? Rybelsius, sen finns det ju ozempic, wegovy och mounjaro,
Rybelsus som jag tog fick jag världens depression av, aldrig mått så dåligt innan... Planerade min egen död med den. :sad:
Post Reply