Valet 2022
Moderator: Moderator 1
Re: Valet 2022
Om det ska löna sig att arbeta så ska lönerna vara högre än de är idag i stället för att göra sjuka utfattig. Det tycker jag i allafall.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Då blir valutan devalverad memphis
Jag kämpade i mitt anletes svett. Skaffade mig en högskoleutbildning. Idag sitter jag med studieskulder på en knapp halv miljon. För att bidra och göra rätt för mig. Pluggade för att få ett jobb jag skulle klara av att jobba 40 timmar i veckan minst på. Jag är ingen myglare - som en del är. Jag har gett mitt yttersta för att kunna vara med och bidra - men det gick inte. Jag blev sjuk, och handikappad.
Tyvärr. Jag kan inte vara med och bidra i samhällsbygget som jag vill. Men jag bidrar där jag kan. Främst med syskonbarnen och som terapeut. Man ska alltid bidraga, med dem en kan.
Men vi alla KAN inte. Så är det bara. Jag blir provocerad när jag ser arabparet. Sonen dog mycket olyckligt i en mc olycka för 4 år sedan. Varje dag är mamman på kyrkogården i timtal, hon parkerar bilen. Minst 30 begravningsljus har stått på graven, varje dag i dessa drygt fyra år och alltid friska fräscha blommor. Då vi, jag och min far som är fattigpensionär, ofta är på Ikea och dricker kaffe- och i stort sett varje gång vi är där är pappan till den förolycksde sonen där - och budgetfikar och hänger med sitt gäng. Hur har de överhuvudtaget råd? Behöver de inte arbeta för sin brödföda? De är i arbetsför ålder typ yngre än mig alltså under 52 år.
Det är mycket olyckligt att sonen dog. Men hur mycket har man råd med att en sorg får kosta? Mycket märkligt. Hur mycket pengar de hade med sig när de kom till Sverige. Så de inte behöver jobba.
Drog jag till vilket land i världen som helst - så hade jag behövt garantera min förmåga att försörja mig. Annars hade jag inte kommit in. Långt mycket mindre fått ta del av sjukvårds och trygghetssystemen.
Tyvärr. Jag kan inte vara med och bidra i samhällsbygget som jag vill. Men jag bidrar där jag kan. Främst med syskonbarnen och som terapeut. Man ska alltid bidraga, med dem en kan.
Men vi alla KAN inte. Så är det bara. Jag blir provocerad när jag ser arabparet. Sonen dog mycket olyckligt i en mc olycka för 4 år sedan. Varje dag är mamman på kyrkogården i timtal, hon parkerar bilen. Minst 30 begravningsljus har stått på graven, varje dag i dessa drygt fyra år och alltid friska fräscha blommor. Då vi, jag och min far som är fattigpensionär, ofta är på Ikea och dricker kaffe- och i stort sett varje gång vi är där är pappan till den förolycksde sonen där - och budgetfikar och hänger med sitt gäng. Hur har de överhuvudtaget råd? Behöver de inte arbeta för sin brödföda? De är i arbetsför ålder typ yngre än mig alltså under 52 år.
Det är mycket olyckligt att sonen dog. Men hur mycket har man råd med att en sorg får kosta? Mycket märkligt. Hur mycket pengar de hade med sig när de kom till Sverige. Så de inte behöver jobba.
Drog jag till vilket land i världen som helst - så hade jag behövt garantera min förmåga att försörja mig. Annars hade jag inte kommit in. Långt mycket mindre fått ta del av sjukvårds och trygghetssystemen.
Javisst, det är helsjukt. Det är som jag skulle ta flyget till Thailand. Få gratis lägenhet och fickpengar. Språkkurs och option till att stanna. Turista lite/mycket.
Men det ska ju inte påverka såna som är sjuka. Menade väl sånna som har arbetsförmåga som inte jobbar? Men jag vet inte vad det är för bidrag arbetslösa får så att det inte skulle löna sig att arbeta
Men 99% av alla stressiga skitjobb görs av utlänningar, för samma pengar som jag har gratis. De sliter som djur för att inte riskera bli tillbakaskickad till nån öken och bli halshuggen. Det är ju inte lätt att få jobb om man har utbildning som motsvarar mellanstadiet. Det är ingen dans på rosor i Migrationsverkets förvar.
Jag tror inte heller så mycket på detta snacket att det inte lönar sig att arbeta. A-kassa och sjukersättning är båda mycket lägre än en lön.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Ja. Jag blev sjuk när jag var 17. Kämpade mig tillbaka och mitt sjukdomsscenario gjorde att jag kunde skaffa mig en högskoleutbildning. Innan jag fatalt och brutalt föll för sjukdomsbilan.
Jag har sett vården från båda sidor. Och jag är starkt kritisk till den personliga kompetensen hos anställda i iallafall psykiatrin. Med lite vett och hyfs kommer man långt. Lite empatisk kompetens. Men inte alla har den.
Min erfarenhet av psykfall - är att folk vill vara med i samhället, och bidraga. Men tyvärr, vi drog nitlotten i livets tombola och blev SJUKA. Och handikappade. Tyvärr kan vi inte bidraga. Och många mår dåligt av det faktumet. Det är som det är. Man får tugga i sig verkligheten.
Men de allra allra flesta vill vara MED - och BIDRA.
Sånt här finns ocå. Jorden är rund.zoegas wrote: ↑30 Aug 2022, 16:53 Men 99% av alla stressiga skitjobb görs av utlänningar, för samma pengar som jag har gratis. De sliter som djur för att inte riskera bli tillbakaskickad till nån öken och bli halshuggen. Det är ju inte lätt att få jobb om man har utbildning som motsvarar mellanstadiet. Det är ingen dans på rosor i Migrationsverkets förvar.
Om man varje dag går till en gravsten och gråter är man nog sjukskriven.
Det finns asylskäl.