Hur mår du?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Re: Hur mår du?

Post by MsTibbs »

amandara wrote: 06 Sep 2022, 19:06 Aha, tack🙂. Bra att du mår bra!
Jag också glad tack :)
In a world where you can be anything, be kind.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

MsTibbs wrote: 06 Sep 2022, 19:04
MsTibbs wrote: 06 Sep 2022, 18:29 Jättebra! Läkaren säger jag mår EUTYMT och att jag inte ha OVERTA beteenden!
amandara wrote: 06 Sep 2022, 18:57 Skumma ord. Fattar nada.
Eutym betyder mitt emellan/nornal inte manisk eller deprimerad altså.
Overt betyder uppenbar. Att jag inte lös av psykotiska symtom i detta fall. :)
Vid bipolär sjukdom växlar personen mellan ett förhöjt stämningsläge som kallas mani och ett sänkt stämningsläge som kallas depression (Holt et al., 2012). Däremellan är personen eutym vilket betyder att personen har en normal sinnesstämning (Ågren, Landén & Hetta, 2013).

ATT LEVA I EN BERG- OCH DALBANA - DiVA Portal
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by MsTibbs »

Nissegossen wrote: 06 Sep 2022, 20:23
MsTibbs wrote: 06 Sep 2022, 19:04
MsTibbs wrote: 06 Sep 2022, 18:29 Jättebra! Läkaren säger jag mår EUTYMT och att jag inte ha OVERTA beteenden!
amandara wrote: 06 Sep 2022, 18:57 Skumma ord. Fattar nada.
Eutym betyder mitt emellan/nornal inte manisk eller deprimerad altså.
Overt betyder uppenbar. Att jag inte lös av psykotiska symtom i detta fall. :)
Vid bipolär sjukdom växlar personen mellan ett förhöjt stämningsläge som kallas mani och ett sänkt stämningsläge som kallas depression (Holt et al., 2012). Däremellan är personen eutym vilket betyder att personen har en normal sinnesstämning (Ågren, Landén & Hetta, 2013).

ATT LEVA I EN BERG- OCH DALBANA - DiVA Portal
Och därutöver har den schizoaffektive overta psykotiska symtom?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Min stress har släppt.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Skönt Geta!
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by MsTibbs »

Bra Geta!
Min ångest har släppt.
Miika
Guldmedlem

Post by Miika »

8/10
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Efter pajad sömn ett par dagar, har jag tagit igen rejält. 8/10
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

7/10
yrväder
Rheniummedlem

Post by yrväder »

Jag mår bra, sms:a med min KP igår och jag ska fortsätta att ta 6mg. Är glad och nöjd att vi delar samma uppfattning, 6 mg är en bra och skyddande dos för mig i dagsläget. I förra veckan då han kom på hembesök hade jag sänkt till 3mg 1 dag innan, det blir inte bra för mig, jag känner det snabbt i både stämningsläge och i en smygande personlighetsförändring, en mer icke accepterande andras åsikter, tålamod marginellt, snabbt tändande fyr till ilska. Listan kan göras lång , jag själv mår väldigt dåligt av att vara i det, för det är inte den jag är, det är den jag blir när jag är i obalans.

Därför är det så skönt att KP och jag är överens, och jag litar på hans omdöme , han känner mig bättre än läkaren, för han är den jag har mest kontakt, den jag vänder mig till när det är något. Jag brukar kunna prata bra med min läkare också men min KP måste jag nog säga är med i samtal utan splittring över att många andra behöver han, KP, han avsitter sin tid till mig utan splittring.

Sen mötte jag på kvällspromenaden igår områdets skvallerkärring av högsta mått, jag nämnde för henne att jag på campingen i Berlin År 2021 på de tidiga morgontimmarna på väg till toaletten , runt KL 03.30 snåret hade mött en räv, varpå hon snabbt började dilla om rävskabb och hund. Vi har hund båda nämligen. Men det är då det här med sunt förnuft kommer in, och skvallerkärringar är helt avsaknad av sunt förnuft . För det första hade jag inte hunden med mig vid tillfället, hunden låg och sov i husvagnen. Jag tar väl inte med mig hunden om jag ska gå till platsen på campingen för bl a toalettbesök, jag bryr mig inte om att tillrättavisa, de vill inte höra ändå, de är bara ute efter att hitta nya förtal möjligheter. Jag vaktar mina ord med den här kärringen, men som ni ser, så har de inte sunt förnuft, det är lönlöst, de är inga sunda människor, nästa gång och alla andra gånger jag möter henne ska jag bara fortsätta utan att stanna till, en förruttnad människa.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

Bra som valigt
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Go' och gla'.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply