Valet 2022
Moderator: Moderator 1
Re: Valet 2022
Vi borde kika mera på Tyskland. Där går språkkunskaper och integration bättre än här. För att det ställs krav. Men vilka ska kraven vara egentligen?
En medelålders person måste till exempel ha längre tid på sig att lära sig ett nytt språk än ett barn eller en ung vuxen. Detta på grund av hjärnans realiteter.
En medelålders person måste till exempel ha längre tid på sig att lära sig ett nytt språk än ett barn eller en ung vuxen. Detta på grund av hjärnans realiteter.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Ja, något måste iaf göras
När jag var ung var tankesättet inte så- man skulle jobba om man kunde.Leakim97 wrote: ↑01 Sep 2022, 09:32 Efter 10 år i Sverige så har 50% av invandrarna inget jobb och lever på bidrag. (Kan ha fel men tror det stämmer ) Varför ställs det inte högre krav på att lära sig svenska språket och skaffa jobb? Är det kravlöst här i Sverige?
En ung kille i gymnasiet på mammas sambos jobb blev frågad om han skulle sommarjobba, han svarade: varför ska jag sommarjobba? Jag får pengar ändå.
Jag tror att det är någon sorts snällhetsrasism att invandrare inte ska
jobba utan leva på bidrag. Svenskarna har inte större förväntningar
på invandrare- de slipper om de inte vill jobba eller lära sig språket.
Vilka är det som har orsakat den här snällheten då? Inte SD iallafall.. vilka säger att invandrare ska leva på bidrag istället för att jobba? Alla vill väl att de som kan jobba ska jobba?Geta wrote: ↑01 Sep 2022, 10:12När jag var ung var tankesättet inte så- man skulle jobba om man kunde.Leakim97 wrote: ↑01 Sep 2022, 09:32 Efter 10 år i Sverige så har 50% av invandrarna inget jobb och lever på bidrag. (Kan ha fel men tror det stämmer ) Varför ställs det inte högre krav på att lära sig svenska språket och skaffa jobb? Är det kravlöst här i Sverige?
En ung kille i gymnasiet på mammas sambos jobb blev frågad om han skulle sommarjobba, han svarade: varför ska jag sommarjobba? Jag får pengar ändå.
Jag tror att det är någon sorts snällhetsrasism att invandrare inte ska
jobba utan leva på bidrag. Svenskarna har inte större förväntningar
på invandrare- de slipper om de inte vill jobba eller lära sig språket.
Det är väl en yngre generation. Jag gissar på 68-vänstern. Som har suttit på
alla myndighetspositioner i samhället. De så kallade batikhäxorna.
alla myndighetspositioner i samhället. De så kallade batikhäxorna.
Jag tror inte det är så. De som kan jobba vill man ha i jobb. Det tror jag alla vill. Annat vore konstigt.
Sedan tror jag att det förekommer hot från invandrare som inte får som
dom vill mot myndighetspersoner. Det har varit så i Göteborg i alla fall.
Det har man varit tvungna att tysta ner. Klanerna styr.
dom vill mot myndighetspersoner. Det har varit så i Göteborg i alla fall.
Det har man varit tvungna att tysta ner. Klanerna styr.
Det är oschysst att partierna skojar på annans parti bekostnad.
Man måste få skoja. Det ingår i leken.
På 90-talet, när jag o en kompis var 15 år gamla, så var vi i Malmö på Malmöfestivalen över en hel natt. Minns inte om vi hade fått lov att åka dit av föräldrarna, men vi hade knappast fått åka ner o bara dra runt på stan hela natten, som vi gjorde. Nu är man ju t.o.m. rädd för att gå ute ensam här i Ängelholm när det är mörkt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Ja man gjorde mycket våghalsigt som ung. Bara tur att man överlevde ungdomen!!
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Jag bor på landsbygden. Här är det inte gängvåldet som är det stora problemet. Här handlar det mer om kommunikationer och bra tillgång till vård. Att det finns förlossningskliniker inom rimligt avstånd till exempel. Det är ju rent livsfarligt att ha 20 mil till förlossningen. Vägarna är också väldigt viktiga, och bensinpriserna. Skolan är viktig. Att det finns bussar på landsbygden. Att det finns mobiltäckning och bredband. Ja. Andra frågor än i staden.