Utom den gången då du impulsköpte en bil.
Vad köpte du idag?
Moderator: Moderator 1
Re: Vad köpte du idag?
Geta,
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Det var 18 år sedan. Jag lämnade tillbaka bilen efter 3 månader. Då förlorade jag 50 000 kr. Kände mig så osäker när jag körde bilen.
Frågan är väl om vårt ekonomiska system håller ihop i längden. Det vet vi inte. Förmodligen är det som Fredrik Lindström och Henrik Schyffert säger: alla stora civilisationer har fallit. Vårt system kommer också att falla. Någon gång.Krokus wrote: ↑04 Jan 2024, 14:52 https://www.svt.se/kultur/det-hander-om ... tar-shoppa
– Vi måste sluta shoppa för miljöns skull – men vi kan inte sluta shoppa för ekonomins skull.
Så beskriver journalisten J.B McKinnon det han kallar ”konsumentens dilemma.”
I boken “The day the world stops shopping” gör han ett tankeexperiment – vad skulle hända om vi, från en dag till en annan, minskade den globala konsumtionen med en fjärdedel?
– Många av oss har mer prylar än vi behöver, och skulle inte känna att vi offrade någonting till en början, säger J.B McKinnon.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Jocke vill ha ett annat ekonomiskt system. Vilket vet jag inte. Handlar det om att konsumera mindre. Man kan ju börja i det lilla och inte följa influencers.
Men om vi slutar shoppa är det dåligt för ekonomin, som artikeln säger. Det är ett dilemma.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Ja, då finns det inte pengar till sjukersättning eller pensioner.
Jag tar inte för givet att det ens finns ett pensionssystem när jag når den åldern.
Nissegossen ska börja jobba på McDonalds den dagen.
Nissegossen orkar ju knappt stå på benen. Han har en pall med sig vart han än går. McDonalds kan han glömma.
Ja, på McDonalds snor dom som tättingar.
Inte ens jag skulle kunna jobba på McDonalds. Jag är för långsam och pallar inte stress.
Riktiga talanger på sånna ställen. Har koll på åtta saker samtidigt.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34