En KP är en, om man får uttrycka sig så en betald kompis för att bryta social isolering en Kontakt Person som man får genom socialpsykiatrin. Gången är biståndshandläggare som bedömer behovet. Klartecken därifrån går till din socialsekreterare som utser från dina önskningar, jag föreslog någon som var intresserad av religion i första hand Kristendom. Hon sade, jag tror jag har en till dig. Hon sammanförde oss, han utbildad präst i Svenska kyrkan som har detta uppdraget.yrväder wrote: ↑13 Jan 2022, 17:31 Walk&talk SSK den benämningen har jag inte hört innan. Vet egentligen inte vad man kallar KP som jag har i vården men minns att 2017 när jag fick en hade det en engelsk benämning , om jag minns rätt hette det Case Manager kan vara fel.
Jag håller mig till det gamla uttrycket KP Kontakt Person. Duger för mig.
Gå på promenad med SSK är i alla fall ett steg i positiv riktning.
Jag är inte ensam han har fler och har även besökt fängelser. Matchningen var perfekt. Egentligen skall vi träffas på stan och där göra något tillsammans men det har slutat med att han kommer hit. Jag trivs med honom och tror det är ömsesidigt. KP genom psykiatrin är något helt annat än vad jag har. Min förra ssk hade passat som kontaktperson genom vården, men han har slutat jobba på min mottagning och har fått anställning i grannstan Mölndal då han bor utanför Mölndal i samma ort som min äldsta syster i Lindome. Han vet var gatan min syster bor på, men jag har glömt gatan han bor på. Han jobbar för Mölndals kommun numera.
Han ringde för ett par dagar sedan jag erbjöd mig att laga en Ragu Bolognese https://www.expressen.se/alltommat/rece ... pa-hogrev/ men som vanligt har han inte tid, med en nyfödd i familjen, han var bra att ha att göra med. Han hade ju smakat många kötträtter jag gjort och han har tyckt maten var god. I alla fall den gången kom jag till bordet och serverade fisksoppa med skaldjur och räkor. Han tittade på det och hade ett mycket skeptiskt ansiktsuttryck men han smakade på maten och sade sedan, Nisse, var har du lärt dig laga så här god mat? Jag, som han vet är autodidakt. Men det räckte inte, trots att han vet det. Hans favorit är Ungersk Gulasch.