ny video! 5 år med schizofreni

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10681
Joined: 12 May 2021, 18:49

ny video! 5 år med schizofreni

Post by mrsearlgray »

hej! här kommer en ny video där jag pratar lite om hur mina 5 år med schizofreni har sett ut och hur det ser ut just nu.

Hoppas ni gillar den! :D



https://youtu.be/RweaR8h05io
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37387
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ny video! 5 år med schizofreni

Post by Geta »

Visst är schizofreni ett heltidsjobb. Kul med den vita katten som plötsligt
försvann i filmen. Jag har haft schizofreni i över 50 år. Är fortfarande
nybörjare, när det gäller det. Blir inte klok på schizofrenin.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6692
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: ny video! 5 år med schizofreni

Post by Hercules723 »

Man vänjer sig med tiden att man inte klarar plugg och jobb och då blir det mindre deppigt. Du får fokusera på aktiehandeln eller annat inom kapital inkomster. :)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37387
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ny video! 5 år med schizofreni

Post by Geta »

Ja, det är skönt att slippa alla krav från andra och bara sköta sitt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6692
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: ny video! 5 år med schizofreni

Post by Hercules723 »

Ja, det är ett privilegium!!
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10681
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: ny video! 5 år med schizofreni

Post by mrsearlgray »

ja jag har funderat på att plugga som aktivitet eller sysselsättning, har gjort det en gång förut, då kunde jag ta det i min egna tempo + att jag tycker det är väldigt roligt att studera. men blir inte klok på schizofreni ibland, det är så tröttsamt. får göra fortsätta med YouTube som sysselsättning också, det är faktiskt riktigt rolig :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17838
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: ny video! 5 år med schizofreni

Post by Fantasio »

Jag ska titta på din nya film ikväll, just nu lyssnar jag på musik. Det jag har sett hittills har gett mersmak.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37387
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ny video! 5 år med schizofreni

Post by Geta »

Lika roligt varje gång med ny film.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10681
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: ny video! 5 år med schizofreni

Post by mrsearlgray »

tack! ni är så snälla <3
fantasio: ja gör det! lyssnar också på musik nu, vad lyssnar du på? :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6692
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: ny video! 5 år med schizofreni

Post by Hercules723 »

Ja, det är trevliga videos. Och du är modig som vågar prata öppet om DIN schizofreni. Dessutom med ditt för och efternamn. :)
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10681
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: ny video! 5 år med schizofreni

Post by mrsearlgray »

tack hercules! kom till en punkt där jag helt enkelt inte bryr mig om vem som vet och att jag på detta sättet istället kan ge lite information om vad schizofreni faktisk är, har hittills nästan bara fått positivitet tillbaka så :D
Ja visst gör det ont när knoppar brister
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13333
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: ny video! 5 år med schizofreni

Post by amandara »

Väldigt bra beskrivet! Dina funderingar träffar rätt i hjärtat. Nej. Man har fan inte tid med att vara sjuk. Det är så mycket man vill göra. Och uppnå. Håller med dig helt. Du beskriver så himla bra!

Finns det inget Peer nätverk där du bor? Som Peer använder du dina erfarenheter och kunskaper och får betalt för det. Man kan oxå bli Peer support, jag är bara Peer. Peer supports jobbar på avdelning och sånt för att dela med sig och stötta olyckssystrar och bröder. Ett jätteviktigt uppdrag. Bron mellan profession och patient liksom och jag vet att de är väldigt uppskattade, både av personal och personer med psykisk ohälsa.

Att plugga är inget jag ångrat, fast jag sitter med massiva studieskulder, men det har gjort mig till den jag är idag och har gjort mig hel. Men med psykisk ohälsa. Men jag har fått uppnå saker. Som jag väldigt väldigt gärna velat uppnå.

Det finns folkhögskolestudier inom många olika ämnen. En mjukare skolform där även kantstötta personer får plats. Jag läste in gymnasiet på folkhögskola och det tog mig till läkarlinjen. Det är jag jäääla nöjd med. Det kan ingen ta ifrån mig. Jag vet att jag kan. Jag har "bara" den här sjukdomen som förstör allt. Annars hade jag kunnat uppnå allt jag ville uppnå. Satan asså.....

En psykiater i början av min sjukdom eller några år in i. Sa: det är väl inte så farligt att ha en psykossjukdom, det är ingen sjukdom man dör av. Typ nåt sånt. Sen kom han väl på sig och sa: om man inte tar livet av sig.

Din berättelse skulle sitta som en smäck på den psykiatrikern. Hur jävla jobbigt det kan vara. Precis som att man gled runt på en räkmacka.

Den psykiatern var allmänt dum I huvudet på fler sätt än det. Jag är glad att jag är av med honom.

Nej man har fan inte tid att vara sjuk.
Post Reply