Hur hjälper man en vän?
Moderator: Moderator 1
Hur hjälper man en vän?
Hur hjälper man en vän som väger 150 kg och äter massa skit. Som ostbågar, glass och godis. Vännens största nöje är att fika. Vi brukar promenera korta sträckor 3-4 km. Men då tycker hen att hen kan unna sig något gott efteråt.
Vet inte om hen har svårt att se sambandet. Små portioner och 3 km promenad kompenserar inte för en hel påse ostbågar och chips.
Är lite orolig. Vännen kommer äta sig till döds. Vägde inte så mycket innan hen fick Clozapine. Vännen kan knappt röra sig eller ens knyta skorna.
Vet inte om hen har svårt att se sambandet. Små portioner och 3 km promenad kompenserar inte för en hel påse ostbågar och chips.
Är lite orolig. Vännen kommer äta sig till döds. Vägde inte så mycket innan hen fick Clozapine. Vännen kan knappt röra sig eller ens knyta skorna.
Målningen är själens spegel
Re: Hur hjälper man en vän?
Jag förstår att det verkar hopplöst. Men att orka gå 3-4 km är inte dåligt.
Kanske han inte förmår att ta itu med det, jag tror han inser allvaret men behöver en stödjande hand.
Jag är inte rätt person att stötta på det sättet. Jag drar ut hen på promenader. Det är vad jag kan göra. Jag ska ju ändå gå. Då kan man lika gärna gå tillsammans, även om det tar dubbelt så lång tid som när jag går själv.
Motion är inte så effektivt att gå ner i vikt.
80-85% sitter i kosten 15-20% i motion om inte ännu mindre
Jag räknar på att gå ner i vikt med Vi siblin då det mättar, ett mål varm mat om dagen och förhoppningsvis Ozempic
Ja. Men rörlighet i kroppen får man av motion. Och kondition. Just nu tar 3 km ca 1 timma och 15 minuter att gå. Hen stannar var 10-15 meter och vilar och hämtar andan.
Sagt att hen måste träffa dietist. ”Jag gör det sen”. Det finns ju inget sen. Finns bara nu.
Sagt att hen måste träffa dietist. ”Jag gör det sen”. Det finns ju inget sen. Finns bara nu.
Det är klart att motion är bra på grund av andra orsaker än viktnedgång.
För några år sedan försökte jag peppa en vän med liknande problem. Vi lagade mat ihop då och då. Jag försökte få till en gång i veckan men det funkade inte. Vännen var nog inte tillräckligt motiverad. Svårt. Och det är svårt att bara stå bredvid och se på. 
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.