Modellflyg

Moderator: Moderator 1

User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3514
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg / Daves tråd

Post by 1Dave »

Nu bär det snart av mot Ålleberg igen. Ser ut o bli hyfsad vind hela dan.
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3514
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg / Daves tråd

Post by 1Dave »

Flög med Ceres Lift och Wasabi igår.
Slog i en klaff förmodligen eller drog upp den för sent vid landningen så ett servo gick sönder på Wasabin igen.
Bytte det tidigare idag dock så allt ok nu.

Tillhör hobbyn lite att det händer saker speciellt vid hanglandningar.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23533
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Modellflyg / Daves tråd

Post by Zoidar »

Min brors kompis hade ett segelplan. Mitt minne är att det alltid var sönder när vi skulle flyga. Fast han var nog lite lat med reparation. Dock verkar planen dra på sig skador rätt ofta.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3514
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg / Daves tråd

Post by 1Dave »

Zoidar wrote: 23 Jun 2023, 12:36 Min brors kompis hade ett segelplan. Mitt minne är att det alltid var sönder när vi skulle flyga. Fast han var nog lite lat med reparation. Dock verkar planen dra på sig skador rätt ofta.
Ja det är lätt hänt att det blir lite som måste lagas.
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3514
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg / Daves tråd

Post by 1Dave »

Var ute vid det närmaste fältet för en stund sen o tänkte göra ett nytt försök me Señoritan. Dock är det för dåligt drag i motorsetupen, fick inte upp den. Blev bara några handkast och den verkar glida bra iaf.

Image

Håller på och laddar acken till planet nu för att testa lite hemma i godan ro vad som felar.
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3514
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg / Daves tråd

Post by 1Dave »

Det verkar vara att kablarna från motorn skaver mellan kroppen och motorn bara. Så borde gå att lösa på nått sätt.
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3514
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg / Daves tråd

Post by 1Dave »

Gjorde ett nytt försök med Señoritan för nån timme sen. Nu gick motorn så fick upp den på lite höjd. men hade lite problem att styra åt ena hållet,
Som tur var det åt vänster det gick bra.
Blev lite hård landing på en vinge men det hände inte mycket, motorfästet lossnade så får limma lite.
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3514
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg / Daves tråd

Post by 1Dave »

Är på Ålleberg igen. Blev några minuter med Ceresen. Vinden är lite väl sned för min smak, men det gick att hanga iaf.

Image

Nu blire softa innan sovdags.
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3514
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg / Daves tråd

Post by 1Dave »

Ett skevroder fick en smäll i Fredags, kollar lite på det nu men vet inte riktigt om jag bara ska limma med superlim eller be brorsan göra en ordentligare lagning med hysol.
Dels så har han redan hjälpt till så mycket o sen så har jag cirka 2 timmar o köra till hemstaden.
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3514
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Modellflyg / Daves tråd

Post by 1Dave »

Nu är skevrodret fixat, hatten av till bror. Krävdes lite Hysol och CA för att få det bra. Tar cirka ett dygn för det att härda fullt ut.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23533
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Modellflyg / Daves tråd

Post by Zoidar »

1Dave wrote: 03 Jul 2023, 09:14 Nu är skevrodret fixat, hatten av till bror. Krävdes lite Hysol och CA för att få det bra. Tar cirka ett dygn för det att härda fullt ut.
Nice! Luft under vingarna snart igen.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12790
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Modellflyg / Daves tråd

Post by zoegas »

Har du kört något med ditt Jet-flyg? Går det att mäta hastigheten?
Post Reply