100 år av rösträtt
Moderator: Moderator 1
100 år av rösträtt
Idag firas det att kvinnor haft rösträtt i 100 år. Det var långt ifrån en självklarhet. Det var nog början på den kvinnliga frigörelsen. Vi vet inte hur bra vi har det idag!
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Re: 100 år av rösträtt
Det är bättre än i Afghanistan i alla fall.
Ja verkligen.
Jag tänker på min farmors liv. Hon föddes till att bli piga. Men så kom en man av bättre ställning som ville gifta sig med henne. Det blev hennes biljett till ett bättre liv. Hon var hemmafru förstås under hela sitt liv. De hade till och med en anställd hemhjälp under en tid när barnen var små. Men på egen hand hade hon aldrig kunna få det så bra. Det hade varit omöjligt.
Jag tänker på min farmors liv. Hon föddes till att bli piga. Men så kom en man av bättre ställning som ville gifta sig med henne. Det blev hennes biljett till ett bättre liv. Hon var hemmafru förstås under hela sitt liv. De hade till och med en anställd hemhjälp under en tid när barnen var små. Men på egen hand hade hon aldrig kunna få det så bra. Det hade varit omöjligt.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Jag tänker på att jag har fått samma roll som farmors syster i släkten.
Hon var psykiskt sjuk och stod under förmyndare. Hon bodde hela livet
med farmors familj. Hon hade inget eget. Hon fick sova i kökssoffan i
köket.
Jag som psykiskt sjuk 100 år senare har det betydligt bättre med egen
bostad och bättre ekonomi och utan förmyndare.
Hon var psykiskt sjuk och stod under förmyndare. Hon bodde hela livet
med farmors familj. Hon hade inget eget. Hon fick sova i kökssoffan i
köket.
Jag som psykiskt sjuk 100 år senare har det betydligt bättre med egen
bostad och bättre ekonomi och utan förmyndare.
Ja det var hemskt att vara psykiskt sjuk förr I tiden. Jag jobbade en sommar tillsammans med en man som gick på " flitlön". Han hade något mentalt handikapp. Han berättade att han tvingats arbeta som barn som dräng, och att rummet som han fick sova i var så kallt att han ( som fick dela säng med en annan dräng), låg mot väggen och håret frös fast i väggen.
Jag tycker naturligtvis det är bra med kvinnlig rösträtt och att det ska vara lika villkor på arbetsmarknaden (för att ta ett exempel) mellan könen. Men någon feminist är jag inte. De ser jag som skräniga och kränkta kvinnor.
Jag tycker också att de flesta feminister är jobbiga.
Jag skulle inte heller kalla mig feminist. Men jag tycker att kvinnor ska vara mera stolta över sitt kön och att kvinnosymbolen ska tas tillbaka från feministerna. Efva Attling gör smycken med kvinnosymbolen och de smyckena är vackra att bära tycker jag.
-
- Guldmedlem
Tycker det är skönt att skratta åt hur folk hade det förr! Ger än känsla av hur bra vi har det idag.. Kanske är det samma åt hans "fittlön"? :Pmemphis wrote: ↑12 Sep 2021, 21:48 Ja det var hemskt att vara psykiskt sjuk förr I tiden. Jag jobbade en sommar tillsammans med en man som gick på " flitlön". Han hade något mentalt handikapp. Han berättade att han tvingats arbeta som barn som dräng, och att rummet som han fick sova i var så kallt att han ( som fick dela säng med en annan dräng), låg mot väggen och håret frös fast i väggen.
Allt var inte sämre förr I tiden. Till exempel åt de färskare mat.
De hade varken kyl eller frys förr. De konserverade och förvarade i
jordkällare.
jordkällare.
Egentligen går det inte att prata om " förr I tiden". Det beror alldeles på hur långt man går tillbaka i tiden. På stenåldern till exempel hade de dåligt med konserveringsmöjligheter.