Er gatubild?
Moderator: Moderator 1
Er gatubild?
Många är de scener som utspelar sig på gatan. Det kan vara möhippor och svensexor, studentfirande, spring i backen med åtföljande champagnegalopp, demonstrationer, försäljning, festivaler och kulturnatt. Men i vardagen utspelar sig verkligheten som vi bor med 24 timmar om dygnet.
Här är min dagliga gatubild. Förmiddagarna är det den arbetande skaran som helt enkelt går till jobbet för att sedan äta lunch vid 12. Efter 17 dyker de ånyo upp för att åka hem.
Därefter är bilden brokig. Heltäckta kvinnor går till Vaksala torg för att inhandla grönsaker, slöjbärande kvinnor går och shoppar för våra pengar. Unga män med utländsk härkomst börjar visa sig vid 17-tiden och sedan blir det omöjligt att vara nere på stan för oss vanliga dödliga. Dagligen är det bråk, knarkförsäljning, våldtäkter och rån vid Cenetralen. Polisen är handikappad av idéer om att "alla ska med". Det hela är groteskt. Alla vill ha en förändring men inget händer.
Gatubilden var tidigare också brokig. Men då handlade det om det arbetande folket, de alternativlevande och de studerande. Denna lugna epok är förstörd.
Kort, hur har ni det i er stad (ort)?
Här är min dagliga gatubild. Förmiddagarna är det den arbetande skaran som helt enkelt går till jobbet för att sedan äta lunch vid 12. Efter 17 dyker de ånyo upp för att åka hem.
Därefter är bilden brokig. Heltäckta kvinnor går till Vaksala torg för att inhandla grönsaker, slöjbärande kvinnor går och shoppar för våra pengar. Unga män med utländsk härkomst börjar visa sig vid 17-tiden och sedan blir det omöjligt att vara nere på stan för oss vanliga dödliga. Dagligen är det bråk, knarkförsäljning, våldtäkter och rån vid Cenetralen. Polisen är handikappad av idéer om att "alla ska med". Det hela är groteskt. Alla vill ha en förändring men inget händer.
Gatubilden var tidigare också brokig. Men då handlade det om det arbetande folket, de alternativlevande och de studerande. Denna lugna epok är förstörd.
Kort, hur har ni det i er stad (ort)?
Egentligen är allt bara på låtsas.
Re: Er gatubild?
Dagtid, när jag rör mig, är det allsköns nationaliteter. Mest afrikaner, araber och afghaner.
Jag bor på en stillsam gata på en mindre ort i Norrland. Här händer inte mycket. Det är folk som är ute och går med sina hundar och andra flanörer. Det är en och annan epatraktor bland den dagliga trafiken. Även här finns också inslag av andra länder långt bortistan. Det är ensamkommande från Afganistan (antar jag), och det är folk från främst Somalia. De ensamkommande verkar vara fullt sysselsatta med skola jobb och idrott osv men arfrikanerna verkar inte arbeta. Vissa av kvinnorna går till komvux så förhoppningsvis lär de sig svenska där. Vad männen gör vet jag inte.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Faktum är att jag inte riktigt gillar att bo här på orten. Jag längtar efter att flytta in till stan och har stått i bostadskö i 5 år nu!
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Mitt emot min balkong står ett lite nedgånget hus som jag tror är soc- lägenheter. Där bor en fet romsk man som älskar sin bil och finsk tango. Och där bor en stor somalisk familj där ingen av föräldrarna arbetar vad det verkar. Nu har de ett handikappat barn så det kan hända att de är personliga assistenter åt henne. Mannen i hushållet verkar mycket sträng och sur och blänger på mig när jag är ute på min balkong. Frun glor också ganska mycket. Det är mina grannar på den sidan.
Huset jag bor i är ett ganska nybyggt pensionärshus med handikappanpassning. 5 våningar. Jag trivs bra i huset, det är lugnt och skönt och rent, bra grannar, men önskar att det låg i stan i stället för i denna håla. Medelåldern i huset ligger runt 78 . Tyst och skönt alltså.
Huset jag bor i är ett ganska nybyggt pensionärshus med handikappanpassning. 5 våningar. Jag trivs bra i huset, det är lugnt och skönt och rent, bra grannar, men önskar att det låg i stan i stället för i denna håla. Medelåldern i huset ligger runt 78 . Tyst och skönt alltså.
Nu har oroligheterna spritt sig till Strandvägen i Stockholm.
Nu kanske det blir annat ljud i skällan.
Nu kanske det blir annat ljud i skällan.
På min gård står invandrarna i klungor och pratar högljutt och gestikulerar vilt. Jag känner inte igen mig i mitt eget hemland längre.
Så är det i jantelagens land. Invandrare som bullrar och gestikulerar tar lätt över.
Man förleds att tro att det är värre i USA. Jag var ju runt där till en massa städer en månad 2010 och jag såg inte till något som kan jämföras med Sverige av idag. Men det är klart. Vi befann ju oss i stadskärnor där medelklassen bor. Ute i förorterna är det säkert annorlunda. Men vi besökte även en liten idyllisk stad, Santa Cruz för att se hur genomsnittsamerikanen bor. Det var lugnt och skönt, rentav sömnigt och alla var ytterst vänliga och artiga. Stadsbussarna tog cyklar med sig på ett ställ framtill. Allt var handikappvänligt. Men där fanns även hemlösa och vi bekantade oss med en ganska sliten man vid namn Martin som satt i rullstol och var lite psykiskt otillgänglig. Men han levde sitt liv och sov på the shelter i stan och fick pengar från "soc", welfare. Vi träffade en underbar hjälparbetare, Rose som jobbade ideellt på detta shelter och antagligen drevs det av ideella krafter. I USA springer man inte omkring och dräller ut pengar hur som helst utan kontroll.
Egentligen är allt bara på låtsas.
-
- ☢️ Californiummedlem ☢️
Bor på lugna gatan, en del invandrare de flesta verkar arbeta, husen byggdes 1960 några har dött för något år sedan och de flyttade hit efter huset var byggt. Jag hade klasskamrater härifrån när jag gick i skolan. Då fick man inte gå på gräsmattan. De som flyttade in, synades i sömmarna och de måste ha en viss inkomst. Det är ett idealt område för barn, omgärdat av bommar med elektronisk nyckel man får som hyresgäst och man får säga till för att få den aktiverad den dag man vill in. Inte ens sopbilen får köra in längre.
Vi har sophus med återvinning av matrester och vanliga sopor. På ett ställe på utsidan har tagits bort två garage, det har i det ena blivit rum för återvinning av plast glas och konservburkar i plåt. Det andra är grovsoprummet där möbler ställs elektronik radio TV Data samt att det finns bokhyllor längs väggarna, där ställs böcker man inte längre läser eller vill ha. Står var och en fritt att ta böcker man är intresserad av. Kläder hänger på galgar med linor av gamla nätverkskablar. Barnkläder barn växer ur hamnar där tillsammans med skor, kängor, stövlar. Samt för övrigt mest kvinnokläder, linnen blusar jeans, kjolar klänningar skor osv även associerar.
Området är innanför bommarna parkliknande med träd buskar gräsmattor och på en höjd centralt en lekplats utanför bommarna var först en boulebana de som nyttjade den är numera döda och där innanför som är omgärdat av stängsel släpper numera de som har hundar dem lösa och de får springa och leka. Det är i detta huset, ettor och treor. I huset mitt emot är det fyror, tvåor och ettor samt i markplan lägenheter med uteplats med växtlighet emellan dem. Där har de gräsmattor och utemöbler en del har utemöbler som soffor och stolar, väderbeständiga. Kort sagt området är idealet för barnfamiljer.
Vid Boulebanan finns en trappa upp en likadan plats där de ställt pallkragar med jord, man får fråga efter en ledig. Det finns även en inhägnad högt med en asfalterad basketplan de som vill kicka boll är hänvisade dit
Vi har sophus med återvinning av matrester och vanliga sopor. På ett ställe på utsidan har tagits bort två garage, det har i det ena blivit rum för återvinning av plast glas och konservburkar i plåt. Det andra är grovsoprummet där möbler ställs elektronik radio TV Data samt att det finns bokhyllor längs väggarna, där ställs böcker man inte längre läser eller vill ha. Står var och en fritt att ta böcker man är intresserad av. Kläder hänger på galgar med linor av gamla nätverkskablar. Barnkläder barn växer ur hamnar där tillsammans med skor, kängor, stövlar. Samt för övrigt mest kvinnokläder, linnen blusar jeans, kjolar klänningar skor osv även associerar.
Området är innanför bommarna parkliknande med träd buskar gräsmattor och på en höjd centralt en lekplats utanför bommarna var först en boulebana de som nyttjade den är numera döda och där innanför som är omgärdat av stängsel släpper numera de som har hundar dem lösa och de får springa och leka. Det är i detta huset, ettor och treor. I huset mitt emot är det fyror, tvåor och ettor samt i markplan lägenheter med uteplats med växtlighet emellan dem. Där har de gräsmattor och utemöbler en del har utemöbler som soffor och stolar, väderbeständiga. Kort sagt området är idealet för barnfamiljer.
Vid Boulebanan finns en trappa upp en likadan plats där de ställt pallkragar med jord, man får fråga efter en ledig. Det finns även en inhägnad högt med en asfalterad basketplan de som vill kicka boll är hänvisade dit
Last edited by Nissegossen on 29 Jun 2021, 17:55, edited 1 time in total.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com
Här har vi också en återvinningscentral för det mesta.
Det är ovanligt med barn här. Inte många invandrare heller.
Det är bostadsrätter.
Det är ovanligt med barn här. Inte många invandrare heller.
Det är bostadsrätter.