Cosmos wrote: ↑25 May 2022, 23:27
Vi har ju fler frågor inför livet än kanske s k normala har i och med att vi lever hela tiden i ett ifrågasättande av våra röster och vanföreställningar. Jag har känt flera som har gått in för djupt in i österländska meditationer och aparta förklaringsmodeller. Och tappat bort sig fullständigt. Två av dem tog livet av sig, den tredje gick in i en kronisk psykos och sitter på gruppboende.
Det förvånar mig inte. Det enda österländska jag kan tänka mig är kinesisk medicin (örter och akupunktur). Tycker det är en sund metod i kinesisk medicin att försöka uppnå balans. Hinduism och buddhism har ju målet att uppnå ett högre tillstånd och utsläckning av jaget, vilket vem som helst kan (eller borde) förstå kan leda till psykoser och annan psykisk sjukdom. Men kan sägas att många buddhister inte söker upplysning i detta livet, utan nöjer sig med god karma.
Kan ju tilläggas därtill att det var mitt sökande efter upplysning som gav mig min psykossjuksom. Fullkomligt livsfarligt att syssla med.
Jag hade en bekant i Australien. En jättebra kille! Han var sökare efter upplysning precis som jag var då. Han skrev till mig att han nått upplysningen. Kort därefter slutade han skriva. Jag undrade vad som hänt och en tid senare hittade jag hans dödsannons på nätet. Jag fick aldrig veta vad som hänt, men misstänker att han dog under en psykos, antagligen genom medvetet eller omedvetet självmord.
Tack Cosmos för det du delade!