Vad irriterar dig just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

mrsearlgray
☢️ Prometiummedlem ☢️

Re: Vad irriterar dig just nu?

Post by mrsearlgray »

Cosmos wrote: 08 Jul 2022, 11:27 Vrålförbannad så tårarna kommer! Igår ramlade jag baklänges när jag skulle gå på bussen med rullator och allt. Slog i bakhuvudet så det började blöda. Jag fick hjälp av ett ungt par att ta mig upp. De frågade var jag skulle. Vårdcentralen, men jag visste inte varför. Kom dit som en idiot och frågade om jag hade en tid där. De hittade ingen. Så när de hörde att jag slagit i bakhuvudet så ringde de till en sjuktaxi för att ta mig till akuten. Väl där så blev jag röntgad men sedan blev det väntan. Väntan, väntan, väntan. Men när jag varit där i 12 timmar sade jag att jag skiter i det här och går hem. De övertalade mig att stanna för att läkaren skulle snart komma. Efter 15 timmar hade hon inte kommit så då ville jag bara hem till mediciner och katt och mat. Då sade de att röntgen visade en blödning men hade det varit så livsfarligt hade de väl lagt in mig? Jag låg i 15 timmar på en hård brits utan kudde, hade dropp med saltlösning också.

Men de befriade mig från nål och dropp och så gick jag. Mot läkarens inrådan ska tilläggas. Men jag känner mig ok fast blodtrycket var högt och då kan man ju bli yr. Jag tänker faktiskt anmäla dem för det här. Så här ska det bara inte gå till.
men jösses cosmos! hur mår du nu?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

Cosmos wrote: 08 Jul 2022, 11:27 Vrålförbannad så tårarna kommer! Igår ramlade jag baklänges när jag skulle gå på bussen med rullator och allt. Slog i bakhuvudet så det började blöda. Jag fick hjälp av ett ungt par att ta mig upp. De frågade var jag skulle. Vårdcentralen, men jag visste inte varför. Kom dit som en idiot och frågade om jag hade en tid där. De hittade ingen. Så när de hörde att jag slagit i bakhuvudet så ringde de till en sjuktaxi för att ta mig till akuten. Väl där så blev jag röntgad men sedan blev det väntan. Väntan, väntan, väntan. Men när jag varit där i 12 timmar sade jag att jag skiter i det här och går hem. De övertalade mig att stanna för att läkaren skulle snart komma. Efter 15 timmar hade hon inte kommit så då ville jag bara hem till mediciner och katt och mat. Då sade de att röntgen visade en blödning men hade det varit så livsfarligt hade de väl lagt in mig? Jag låg i 15 timmar på en hård brits utan kudde, hade dropp med saltlösning också.

Men de befriade mig från nål och dropp och så gick jag. Mot läkarens inrådan ska tilläggas. Men jag känner mig ok fast blodtrycket var högt och då kan man ju bli yr. Jag tänker faktiskt anmäla dem för det här. Så här ska det bara inte gå till.
Det beror på alkohol att du ramlar, du har druckit för mycket i dina dar. Jag har lagt in en länk för någon vecka sedan under tråden alkohol. Där står det
viewtopic.php?t=95&start=2076

Trauma – sårskador, frakturer, subduralhematom, tryckskador, nedsatt koagulationsförmåga vid leverskador. Neurologi – epileptiska anfall, cerebellär påverkan (balansrubbning, bredspårig gång, ataxi, apraxi), cerebral påverkan (minne, koncentration, affektlabilitet, affektinkontinens, nedsatt social kompetens), perifer neuropati, Wernicke-Korsakoffs syndrom (tiaminbrist), stroke. Metabola förändringar med hormonrubbningar, hyperuricemi, hypertriglyceridemi, infertilitet. Psykiska och fysiska besvär, som t.ex. trötthet, ångest, depression, sömnsvårigheter, hjärtklappning/rytmrubbning (klassiskt är återkommande förmaksflimmer efter helger), magbesvär (dyspepsi, GERD, GI-blödningar, motorikstörning, diarré, villusatrofi med reseptionsstörning), högt blodtryck (ffa diastoliskt), erektil dysfunktion, seborré, rosacea, psoriasis, numulärt eksem.
https://www.praktiskmedicin.se/sjukdoma ... e-alkohol/
Last edited by Nissegossen on 08 Jul 2022, 11:50, edited 1 time in total.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Blödning i hjärnan kan inte vara något att leka med. Konstigt att du fick
vänta så länge på akuten på det fina sjukhuset i Uppsala, Cosmos.
Cosmos
Rheniummedlem

Post by Cosmos »

Det bidrar säkert men jag har ju också epilepsi och går på en utredning för Huntingtons sjukdom som också kan ge samma symtom. Det som är läskigast är att jag blir förvirrad i samband med de här händelserna. Och nu dricker jag inget alls, har inte gjort det på snart tre månader.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

Trauma – sårskador, frakturer, subduralhematom, tryckskador, nedsatt koagulationsförmåga vid leverskador. Neurologi – epileptiska anfall, cerebellär påverkan (balansrubbning, bredspårig gång, ataxi, apraxi), cerebral påverkan (minne, koncentration, affektlabilitet, affektinkontinens, nedsatt social kompetens), perifer neuropati, Wernicke-Korsakoffs syndrom (tiaminbrist), stroke. Metabola förändringar med hormonrubbningar, hyperuricemi, hypertriglyceridemi, infertilitet. Psykiska och fysiska besvär, som t.ex. trötthet, ångest, depression, sömnsvårigheter, hjärtklappning/rytmrubbning (klassiskt är återkommande förmaksflimmer efter helger), magbesvär (dyspepsi, GERD, GI-blödningar, motorikstörning, diarré, villusatrofi med reseptionsstörning), högt blodtryck (ffa diastoliskt), erektil dysfunktion, seborré, rosacea, psoriasis, numulärt eksem.
https://www.praktiskmedicin.se/sjukdoma ... e-alkohol/
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Cosmos
Rheniummedlem

Post by Cosmos »

Geta wrote: 08 Jul 2022, 11:47 Blödning i hjärnan kan inte vara något att leka med. Konstigt att du fick
vänta så länge på akuten på det fina sjukhuset i Uppsala, Cosmos.
Det är inte så fint längre. Det är nedgånget och smutsigt med samma filtar som de hade redan på 70-talet. Platsbristen är enorm. Patienter får vänta på akuten flera dagar fast de är inskrivna och ska in på avdelning. Jag fick ligga i korridoren för att det var slut på både rum och sängplatser. Men de skjutsade aldrig in mig på något rum med riktig sjukhussäng trots att jag såg att patienter som kommit in efter mig fick det. Som sagt, jag blev oerhört dåligt behandlad.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Usch, obehaglig händelse som du råkade ut för Cosmos! :shock:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

Kom in akut för det var stopp i matstrupen, fick inte ned någonting inte ens vätska. Ringde 1177 som direkt sade, du skall få prata med en ambulanssköterska direkt. På grund av att lokakörbanan var avstängd körde ambulansen fel väg, det var avspärrat med en stor sten, så kom två ambulanser till. Det kommer upp 6 man ambulanspersonal och ställer sig vid mig, där jag sitter med hinken som jag har som papperskorg för ibland spydde jag, för jag försökte få i mig vatten. De frågade mig har du grädde?

Står i kylen han kommer med en kaffekopp grädde och han sade svälj. Jag svalde spydde direkt i hinken. Hade på mig långkalsonger, frågade får jag ta på mig byxor, nä men ta på dig varmt på fötterna. Det var på vintern fick på mig kängorna och vinterjackan, sedan fick vi gå en längre bit till ambulansen, väl där, backade ambulansen innan han kunde vända. Han körde till Sahlgrenska trots att det är 500 meter till Östra. Kommer upp på avd, då är kl 15.30 ligger på en bår på avd vid personalens uppehållsplats. Kollade mobilen kl var då 22.00 då sade jag till personalen, kör in mig på ett tyst mörkt rum, annars tjatar jag med er hela natten.

De körde in båren på ett tyst mörkt rum. De kom snart med en säng och den hade en droppställning, jag sade direkt, jag behöver en att gå med, om jag behöver kissa. De lämnar mig, tar upp mobilen, lyssnar på radion i mobilen, rätt vad det är tycker jag att någon harklade sig. Jag sade direkt gå härifrån. Då kom ett intensivt ljust sken från ett skåp med dubbeldörrar, jag röt, ge dig av, du har inget att göra här,ge dig av. Tände skärmen på mobilen så jag kunde se. Allt var som vanligt. Släckte försökte sova, då var det någon som ryckte i madrassen, tände skärmen ingen där. Släckte igen, somnade vid 05.00 kl 07.00 väcker de mig och han som väckte mig gav mig en flaska vichyvatten, vilket jag försiktigt provade att dricka. Det gick bra, frågade, kan jag få en till. Han hämtade det.

Lite senare kommer en från transporten och kör mig i kulverterna till Öron,näs och hals. Jag sade till sköterskorna att jag kan svälja, när jag vaknade var stoppet borta. De kom med nyponsoppa vilket jag svalde hela förpackningen. Jag sade jag vill gå hem! De sade, läkaren vill pröva en sak till. De hämtar kaffe och smörgåsar, de gick åt i ett nafs. Begärde påtår fick det. Sedan släppte de i väg mig. De hade beställt taxi och jag blev anvisad plats där han skulle hämta mig. Väntade en bra stund innan han kommer. När vi satt i taxin sade jag, jag har inga pengar med mig ambulansmännen sade, ta inte med plånboken. Han pratade med sin central och de godkänner. Fick en räkning senare som jag betalade, kom en till från sjukvården för taxi, tjafsade inte bara betalade, trots att jag betalat en gång. Sköterskan som satte dropp i handen på mig, var snabb med en spruta,frågade direkt, vad är det, Stesolid, ta ut jag vill inte ha det. Doktors order. Fan, jag blev arg.. Men det hade med tänderna att göra att jag inte kunde tugga maten då tandläkaren höll på med proteser och hade dragit ut mina tuggtänder. Fick så jag kan ha fullt garnityr.
nissegossen101@gmail.com
Jocke
Iridiummedlem

Post by Jocke »

Geta wrote: 08 Jul 2022, 10:46 Jocke bor också i ett boende.
Nä, det är bara ett stödboende, har egen lägenhet, dem kommer och besöker mig ibland och jag hälsar på personalen på boendet som jag bara kallar det.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Ett Satellitboende?
Jocke
Iridiummedlem

Post by Jocke »

Geta wrote: 08 Jul 2022, 13:37 Ett Satellitboende?
Nä det är i samma hus, jag bor ca 20 minuters promenad från dem!
Safir
Lutetiummedlem

Post by Safir »

Har några flugor som surrar omkring här. En dag var de borta, trodde de flugit ut genom det öppna fönstret, men nästa dag var de tillbaka. :(
Post Reply