Valet 2022

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Vilket parti kommer du att rösta på?

Vänsterpartiet
8
28%
Miljöpartiet
2
7%
Socialdemokraterna
5
17%
Centerpartiet
0
No votes
Liberalerna
2
7%
Moderaterna
3
10%
Kristdemokraterna
1
3%
Sverigedemokraterna
5
17%
Annat parti
2
7%
Blankt/får eller vill inte rösta
1
3%

Total votes: 29

Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Valet 2022

Post by Geta »

Politiken idag är ett sammelsurium. Hur ska några partier komma överens
och kunna regera.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Det beror väl på hur mandaten fördelar sig. Den situation som rådit med den politiska vilden är ovanlig.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Hur ska Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet
samsas och bilda regering?
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Geta wrote: 09 Aug 2022, 19:57 Hur ska Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet
samsas och bilda regering?
Bra fråga. De verkar inte vara bästisar just nu.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

Det kanske kan bli någon regering liknande den som har varit? Men hur det ska gå de vette tusan
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Socialdemokraterna är beroende av de andra partierna för att få
majoritet. Det var många som drog en lättnandes suck, när Miljöpartiet
lämnade regeringen med buller och bång men Socialdemokraterna är
beroende av deras röster.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

De röster som inte miljöpartiet får längre måste ju ta vägen nånstans. Om det nu är så det blir. Knappast hoppar man från miljöpartiet till moderaterna, om man inte är Yrväder. Det ligger närmare till hands att rösterna stannar inom det röda blocket. Ska bli riktigt spännande detta, att se hurvalet går.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

memphis wrote: 09 Aug 2022, 20:13 De röster som inte miljöpartiet får längre måste ju ta vägen nånstans. Om det nu är så det blir. Knappast hoppar man från miljöpartiet till moderaterna, om man inte är Yrväder. Det ligger närmare till hands att rösterna stannar inom det röda blocket. Ska bli riktigt spännande detta, att se hurvalet går.
Det finns ett rätt stort antal som skiftar block. Jag har höstat både höger och vänster.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Ja men jag tror att miljöpartiets anhängare är lite speciella. De är idealister. De bryr sig om idén som främst kretsar kring vårt förhållande till naturen. Jag vet inte var de ska vända sig med den idén.
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

1 April?

Image
Cosmos
Rheniummedlem

Post by Cosmos »

Nobel wrote: 09 Aug 2022, 16:00 Jag röstar inte utifrån vad jag tycker är direkt bäst för mig själv utan vad som är bäst för majoriteten. Har märkt att många fattiga tänker "jag, jag, jag" och röstar efter hur dessa ska kunna få mer i plånboken.
Det tycker jag också. Man måste se samhället i stort och hur det ska fungera för att ge alla ett bra liv. Inklusive ekonomiskt styrelseskick och att ge människor större frihet genom att man får behålla mer av sina egna pengar.

Det är ju rätt knäppt att vi betalar in hälften av våra inkomster i skatt för att sedan ansöka, genom byråkratins alla kvarnar, att få dem tillbaka som bidrag. Ungefär som att beskatta el och drivmedel så hårt så att man måste betala ut bidrag för att folk ska ha råd att betala skatterna.

Kommer inte att rösta på något riksdagsparti.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Cosmos
Rheniummedlem

Post by Cosmos »

Geta wrote: 09 Aug 2022, 20:08 Socialdemokraterna är beroende av de andra partierna för att få
majoritet. Det var många som drog en lättnandes suck, när Miljöpartiet
lämnade regeringen med buller och bång men Socialdemokraterna är
beroende av deras röster.
Nu har ju Mp fått vind i seglen igen eftersom folk kommer att stödrösta på dem för att de rödgröna ska behålla makten. Tänk att ett så litet skitparti kan ställa till med sådana skador i samhället. De har skinnat oss på många miljarder och dessutom via (vid-)"öppna hjärtan" som resulterade i asylkaos med stora sår i samhällsbygget.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply