Vad har du lärt dig idag?
Moderator: Moderator 1
-
- ☢️ Californiummedlem ☢️
Re: Vad har du lärt dig idag?
Injektionen med Trilafon är en s.k. Intramuskulär injektion och den ges i skinkan då det är en stor muskel och injektionen gör att medicinen utsöndras långsamt i blodet därav depåinjektion. Den jag har är Decanoat dvs långsamt medel den som går ut snabbast kallas Enantat. Vilket ges när man snabbt vill se resultat. Ingen akutmedicin det brukar av gamla medel vara Cisordninol för nyare medel Zyprexa dem skall man inte stå på mer än akut då de är viktdrivande. Men tar ned en så man sover vilket man behöver i en psykos. Som jag alltid sagt sömn är A och O vid psykossjukdom.
En ssk ser dig var 14de dag och kan direkt se på dig om du mår annorlunda än vanligt och kan tidigt fånga upp dig om du ser ut att inte må bra. Alltid färre inläggningar vid injektioner samt mindre dödlighet
Jag förordar injektioner över lag. Borde vara standard.
Instruktioner för injektioner i skinkan, du delar upp ena skinkan och där mäter från höftledskammen en bit ned och delar upp skinkan med en linje rakt över mitten så det blir 4 st kvadranter och man sätter sprutan i övre yttre kvadranten, lägg noga på minnet övre yttre här går inte att säga höger eller vänster då du har 2 st skinkor på bägge blir det övre yttre kvadranten, innanför går ischiasnerven och tro mig, du vill inte bli stucken i den, då skriker du i högan sky.
Jag brukar säga vid injektionen peka på skinkan var du vill sätta injektionen så talar jag om var jag vill ha den. Tryck ned fingret så det blir ett märke, sätt injektionen där.
En ssk ser dig var 14de dag och kan direkt se på dig om du mår annorlunda än vanligt och kan tidigt fånga upp dig om du ser ut att inte må bra. Alltid färre inläggningar vid injektioner samt mindre dödlighet
Jag förordar injektioner över lag. Borde vara standard.
Instruktioner för injektioner i skinkan, du delar upp ena skinkan och där mäter från höftledskammen en bit ned och delar upp skinkan med en linje rakt över mitten så det blir 4 st kvadranter och man sätter sprutan i övre yttre kvadranten, lägg noga på minnet övre yttre här går inte att säga höger eller vänster då du har 2 st skinkor på bägge blir det övre yttre kvadranten, innanför går ischiasnerven och tro mig, du vill inte bli stucken i den, då skriker du i högan sky.
Jag brukar säga vid injektionen peka på skinkan var du vill sätta injektionen så talar jag om var jag vill ha den. Tryck ned fingret så det blir ett märke, sätt injektionen där.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com
-
Glöm inte, så få psykoser som möjligt, kom ihåg en psykos kan rent ut sagt vara dödlig, du vet aldrig vad du gör i en psykos, du är farlig för dig själv och andra. Att ha en person i psykos på stan är otroligt dumdristigt av en läkare att inte lägga in någon som söker hjälp och vill ha inläggning. Det kan i rent trots vara dödligt för både en själv och andra. Dumdristigt.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com
-
Har du väl ställt in rätt dos för dig går det klockrent att fortsätta med samma dos, då du är rätt inställd. Över tid, kan du göra sänkningar av dosen, då man behöver mindre över tid. Men ta det långsamt och skynda inte på, du kan du må sämre, tveka då inte utan begär högre dos den gången. Ha även samma medicin i pillerform du kan ta emellan injektionerna. Be läkaren om lov att själva höja dosen om du mår sämre
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com
Träffade en snubbe när jag var ute, det var min hund som ville prata med honom . Han hade åkt in med sin hund till veterinären i fredags för magsjuka som inte gick över, och hade kommit därifrån med tomt koppel. På ultraljud upptäcktes att hunden hade tumörer i hela buken och veterinären sa att de inte opererar cancer på så gamla hundar (11 år). Det blev omedelbar avlivning. Men han hade som tur var 2 andra hundar att trösta sig med men det är klart det är ändå svårt.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Vad hemskt!
Men fy! :(memphis wrote: ↑12 Jul 2021, 13:15 Träffade en snubbe när jag var ute, det var min hund som ville prata med honom . Han hade åkt in med sin hund till veterinären i fredags för magsjuka som inte gick över, och hade kommit därifrån med tomt koppel. På ultraljud upptäcktes att hunden hade tumörer i hela buken och veterinären sa att de inte opererar cancer på så gamla hundar (11 år). Det blev omedelbar avlivning. Men han hade som tur var 2 andra hundar att trösta sig med men det är klart det är ändå svårt.
Alla djurägares mardröm.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Mina föräldrars långhåriga tax fick tumörer under magen. Hon blev 13 år.
Har lärt mig att valptänder är vassa!!
Min katt blev dålig på bara två veckor. Hon började kissa överallt, bla i sängen och sedan kom blod ur munnen. När jag kom till veteriinären sade hon bara att den här katten måste vi befria från sitt lidande och gav henne sprutan. Då var katten så mager att hon kunde ha blåst bort. Det gick på två veckor men hon måste ha varit sjuk länge innan.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Att RNAs, ett RNA-nedbrytande enzym först löses i natrium acetat lösning med pH 5.2. pHt justeras med koncentrerad ättikssyra. Sedan kokas lösningen i 15 minuter för att inaktivera eventuell DNAs-kontamination. Slutligen tillsätts 0.1 volymer Tris-HCl buffer med pH 7.4.
'cause the freak inside controls my mind
Tråkigt! Var det den katten som hette Sture?? Alltid lika jobbigt att få lämna ett djur för avlivning. Blivande veterinärer blev uppmanade att läsa en bok av Mickie Gustafsson, psykolog och hundkonsult. 'Bara en hund' Du tittar snabbt på listan '11.30..... Gustafsson........ Avlivning hund' står det med bläck på klinikens tidsbeställningslista. Avlivning. Rent medicinskt/tekniskt bland det enklare du som veterinär kommer att göra, Mänskligt/psykiskt bland de svårare av veterinärens sysslor,Cosmos wrote: ↑12 Jul 2021, 15:40 Min katt blev dålig på bara två veckor. Hon började kissa överallt, bla i sängen och sedan kom blod ur munnen. När jag kom till veteriinären sade hon bara att den här katten måste vi befria från sitt lidande och gav henne sprutan. Då var katten så mager att hon kunde ha blåst bort. Det gick på två veckor men hon måste ha varit sjuk länge innan.
Att First Vet bara är skit precis som alla digitala vårdtjänster är. Det gjorde varken till eller från att prata med dem. Hon tyckte jag skulle ge hunden kokt ris och torsk eller kyckling samt kolla tempen på henne. Min farhåga om tandvärk lyssnade hon inte på.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)