Hade du inte en dank? Det var kullager kulor och SKF i Göteborg hade ett försäljningsställe i fabriken där man kunde köpa olika storlekar i lösvikt. En dank var värd ganska många vanliga spelkulor
Hade glaskulor också.
Moderator: Moderator 1
Hade du inte en dank? Det var kullager kulor och SKF i Göteborg hade ett försäljningsställe i fabriken där man kunde köpa olika storlekar i lösvikt. En dank var värd ganska många vanliga spelkulor
Jo vi hade dank också :)Nissegossen wrote: ↑25 Aug 2022, 12:54Hade du inte en dank? Det var kullager kulor och SKF i Göteborg hade ett försäljningsställe i fabriken där man kunde köpa olika storlekar i lösvikt. En dank var värd ganska många vanliga spelkulor
Hade glaskulor också.
Att sätta sånt i system ska chefen ha ett stryptagNissegossen wrote: ↑25 Aug 2022, 13:10 Att hemtjänsten inte kom på förmiddagen som de borde, jag ringde upp dem och talade in ett meddelande om att när de inte kommer får jag vänta till 12.00 på dagen och då är det redan försent för mig och den siste att få veta något är jag. Hade de ringt 10.00 och sagt att de inte kommer, hade jag accepterat det. Vid den tiden kan jag ta mig ut och göra det jag vill, men vänta till 12.00 på att de skall komma och de kommer inte, gör mig starkt irriterad sur och förbannad på dem.
Det var en Moderat jag delad rum med som hette Sten.Geta wrote: ↑24 Aug 2022, 20:43Dikten ”Spela kula”
”Vi spelade kula på torget en dag,
en liten folkskolegrabb och jag.
Jag hade väl femti, han hade fem.
Vi spelte. Och han förlorade dem.
Han snorade till och gav mig en blick,
då jag visslade överlägset och gick.
Men jag ångrade mig, när jag kom till vår port,
och tyckte det var något fult, jag gjort.
Jag gnodde tillbaka. Men ingenstans
kunde någon säga, var grabben fanns.
Jag skämdes. Jag tror, jag skäms för det än,
när jag ser dem spela kula igen.
Och jag ville ge, jag vet inte vad,
för att en gång få se den grabben glad.
Men nu är han säkert en stor, grov karl,
som släpar och sliter – jag vet inte var.
Och visste jag det, förslog det ej stort.
Man kan aldrig ändra det fula man gjort.
Man kan inte lämna kulor igen
och trösta pojkar, som stelnat till män.”
– Skriven av Sten Selander –
Har ni dyr eleäkning?