Språkpolisen

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Cosmos
Rheniummedlem

Språkpolisen

Post by Cosmos »

Eftersom Geta tycker jag är en petig språkfascist så startar jag den här tråden. Ord som du älskar eller hatar, onödiga ord och irriterande ord. Vilka är de?

Mitt hatord nr ett är "liksom". Det kan hos vissa upprepas tre ggr i en enda mening och till slut hör man bara det. Har ni något förhållande till "liksom"? Liksom...
Egentligen är allt bara på låtsas.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Språkpolisen

Post by Geta »

Jag tycker också att liksom är ett jobbigt ord att höra. Ofta hörs det i intervjuer.
Sedan retar jag mig på personer som inte kan skilja på streck och sträck. Det
förekommer ofta här på Viska och senast idag.
Cosmos
Rheniummedlem

Post by Cosmos »

Detsamma som för "enda". En del skriver det som "ända" vilket ju är en helt annan sak!
Hercules723
Hafniummedlem

Post by Hercules723 »

Jag fastnade för "skjuter" vid fotbolls-EM som var och en kommentator säger hela tiden "skjuter" vid frisparkar och då spelare sparkar bollen för att göra mål. Finns det bättre passande ord för det?

Det är inte många ord som jag stör mig på egentligen, då jag aldrig varit en utpräglad språkfascist. Men det finns ett ord på Flashback som många skriver fel. De skriver "ända" istället för "enda".

Oj, jag gjorde annat under tiden jag skrev inlägget och Cosmos skrev dessa orden.
Hercules723
Hafniummedlem

Post by Hercules723 »

Att jag skriver "de" istället för "dem" eller "dom" har att göra med dialekt. Precis som Jocke skriver. Han är ju från Umeå som jag.
Cosmos
Rheniummedlem

Post by Cosmos »

Men det är lätt att komma förbi svårigheterna mellan "de" och "dem" genom att helt enkelt skriva "dom" oavsett vilket man menar.
Hercules723
Hafniummedlem

Post by Hercules723 »

Är det inte bättre att du släpper detta och inte är så uppstyltad. :)
Klankedinken
Guldmedlem

Post by Klankedinken »

Det finns en diagnos för det här, minns ej vilken!
Cosmos
Rheniummedlem

Post by Cosmos »

Att skriva "dom" är väl inte uppstyltat?
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

När andra säger "ijenkligen" istället för "egentligen" får jag skavsår i öronen.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
wasp
Cesiummedlem

Post by wasp »

Cosmos wrote: 27 Jul 2021, 22:21 Men det är lätt att komma förbi svårigheterna mellan "de" och "dem" genom att helt enkelt skriva "dom" oavsett vilket man menar.
Att skilja på de och dem tycks vara svårt för dagens ungdomar. Typ, liksom, alltså det är sjukt najs! Huga! Tror jag är för gammal för dagens svenska, som håller på att bli ett minoritetsspråk med tanka på all engelska. Foodcourt, inte flera matserveringar, Coffee lounge 'kaffesalong' istället för café, sale eller outlet. Realisation vet inte en trettonåring vad det betyder idag.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

Cosmos wrote: 27 Jul 2021, 22:21 Men det är lätt att komma förbi svårigheterna mellan "de" och "dem" genom att helt enkelt skriva "dom" oavsett vilket man menar.
Du skriver då dom, är det pga erfarenhet av domstol? Dom är något jag retar mig på, använder det knappt i talspråk heller. Använder dem.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Post Reply