lite kort om det är att dom försökte bevisa klassisk betingning genom att skrämma en bebis :)Hercules723 wrote: ↑28 Jul 2021, 17:40 Vet inte om jag vågar titta på det här. Är det lite som slutet i första Psycho-filmen? För det fastnade verkligen i mitt huvud.
ny video! lilla albert experimentet
Moderator: Moderator 1
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Re: ny video! lilla albert experimentet
Ja visst gör det ont när knoppar brister
- Hercules723
- Hafniummedlem
Okej. Ja sjuk experiment har gjorts många gånger. Förstår inte hur det kan vara lagligt att hålla på så. Inte gör väl folk så idag?mrsearlgray wrote: ↑28 Jul 2021, 19:13lite kort om det är att dom försökte bevisa klassisk betingning genom att skrämma en bebis :)Hercules723 wrote: ↑28 Jul 2021, 17:40 Vet inte om jag vågar titta på det här. Är det lite som slutet i första Psycho-filmen? För det fastnade verkligen i mitt huvud.
Betingning funkar. Varje gång jag träffade farsan fick jag stryk eller blev hånad. Jag blev betingad att hata honom. Tog inte många år att inse att jag inte kan lita på någon.
Målningen är själens spegel
Kan inte låta bli att undra vad som hände med Albert efter att experimenten var slut. Var han ett barnhemsbarn? Växte han upp?
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
nu finns det ju andra typer av lagar och regleringar kring experiment så riktigt så illa är det inte idag men en intressant dokumentär om en medicinprövning som gick fel är väldigt intressant, tror den heter the medical trial that went wrong på YouTube :)Hercules723 wrote: ↑28 Jul 2021, 19:17Okej. Ja sjuk experiment har gjorts många gånger. Förstår inte hur det kan vara lagligt att hålla på så. Inte gör väl folk så idag?mrsearlgray wrote: ↑28 Jul 2021, 19:13lite kort om det är att dom försökte bevisa klassisk betingning genom att skrämma en bebis :)Hercules723 wrote: ↑28 Jul 2021, 17:40 Vet inte om jag vågar titta på det här. Är det lite som slutet i första Psycho-filmen? För det fastnade verkligen i mitt huvud.
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
usch ja betingning funkar precis som beteendeterapi funkar för att bota fobier :)
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
dom tror att alberts mamma jobbade på universitetssjukhuset, där experimentet gjordes, som en "wet nurse" (hon ammade andra barn) och att det var så Watson fick kontakt med henne för att gå med i experimentet. och vad som hände med honom är inte helt klart :(
Att han skulle ha dött av vattenskalle verkar otroligt. Hans skalle ser helt normal
ut på bilden. Jag har sett barn med vattenskallar inom omsorgen.
ut på bilden. Jag har sett barn med vattenskallar inom omsorgen.
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
jo precis, det finns luckor i båda teorierna, men ingen annan än dom här två har kommit fram efter att man letat :(
Det finns rätt många oetiska experiment. Bl a använder man el för att chocka fp till rädsla för olika objekt. Har själv varit med om ett sådant experiment. Då fick jag el genom ett finger när man visade en triangel på orange bakgrund. Minns hur jag satt och väntade på att denna triangel skulle dyka upp och obehaget uppstå. Till slut reagerade jag på triangeln utan el.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Fy fan vad psykologi kan vara läskigt. Vad säger dagens läkare och psykologer om etiken då?? Läser ofta PC Jersilds böcker på nytt. Han är ju egentligen läkare (psykiater), därför skriver han så läskiga böcker, men tre röda trådar i hans författarskap är medicinsk etik, genetik och dödsbegreppet.