Grönsaker till maten
Moderator: Moderator 1
Re: Grönsaker till maten
Gjorde grönsakssoppa. Jag huttar i grönsaker direkt i vattnet och låter det koka upp med grönsaker i. När det börjar koka stänger jag plattan och låter grönsakerna stå kvar på plattan. Efter en stund slevar jag upp grönsakssoppan och kryddar i tallriken. Funkar för mig.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Bra att du hittat något som fungerar för dig. Själv kan jag inte göra soppor. Vill inte bara ha varmt vatten.
Får väl köpa haricot verts, eller vad det heter. Bara steka dem en stund. För man kan väl steka dem? Eller ska man alltid koka dem?
Tror inte att de blir så bra stekta.
Jag hällt haricotverts i omelett. Det har funkat. Bara steka kanske blir lite torrt?
Jag ska inte steka dem, det lovar jag. Koka i några minuter.
Åt idag 500g körsbärstomater i olika färger och 250g rädisor. Känner mig nyttig när jag äter grönsaker. Har groddar i kylen jag ska gaffla ikväll.
Sedan jag började med min matlagning har jag bara köpt tomater en gång och det var de små cocktail- eller körsbärstomaterna. De var riktigt goda.
Babyplommontomater är utsökta! Rekommenderas! Det är de som är små som körsbärstomster, men mer ovala.
Tomater är för dyrt tycker jag. Köper mer gurka och paprika. Morötter och vitkål köper jag också. Just nu är jag sugen på babyspenat, det är gott.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Min syster berättade att hon kokade broccoli just nu. Den finns på påse och man behövde inte rensa den. Finemang! En sådan får det bli.Fantasio wrote: ↑30 Dec 2022, 21:58 "Koka upp några dl vatten i en kastrull. Gärna med lock.
Tillsätt salt.
Rensa, skölj och skär broccolin i buketter. Dela stora buketter i halvor eller i önskad storlek.
Tillsätt broccolibuketterna och koka dem under lock i 2 minuter.
Häll av broccolin i durkslag och servera dem direkt."
Gäller det där med att rensa och skära i buketter all broccoli? Även dem på kartong?