Vet inte vilken det är, men den som påverkar psyket.
Vad tänker du på just nu?
Moderator: Moderator 1
Re: Vad tänker du på just nu?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Schizo kanske
Tvivlar på jag har schizofreni. Har inte helt köpt diagnosen, men ja, den!
Ja, du verkar för högfungerande för det
Om det inte är psykossjukdom schizofreni menar du?
GAD, borderline, bipolär av någon typ, Dystimi, återkommande depressioner med ångest,
Adhd, ja det är mycket det kan vara
GAD, borderline, bipolär av någon typ, Dystimi, återkommande depressioner med ångest,
Adhd, ja det är mycket det kan vara
Ja, men jag har ju psykosproblematik. Det är mitt huvudproblem.
Man kan vara gränspsykotisk om man har borderline, man kan ha depressiva psykotiska symtom som bipolär eller manipsykos. Vid djupa depressioner kan man ha psykotiska inslag. Man kan som "frisk" ha psykotiska symtom utan att ha schizofreni, alltså psykossjukdom. Vem som helst kan ha psykotiska symtom men sedan vara frisk igen. Har d schizofreni så behöver du långvarig medicinering annars är det nästan garanterat att förr eller senare blir man psykotisk igen. Det som utmärker schizofreni är att det är en kronisk psykisk funktionsnedsättning av varierande grad. Negativa symtom, funktionsbortfall. Desorienterat tänkande, rörigt tänkande, tankestörningar. Typ
När jag kollar på möjliga diagnoser verkar ingen helt passa in. Långvarig medicinering har jag förstås mot psykoser.Leakim97 wrote: ↑21 Jul 2023, 07:15 Man kan vara gränspsykotisk om man har borderline, man kan ha depressiva psykotiska symtom som bipolär eller manipsykos. Vid djupa depressioner kan man ha psykotiska inslag. Man kan som "frisk" ha psykotiska symtom utan att ha schizofreni, alltså psykossjukdom. Vem som helst kan ha psykotiska symtom men sedan vara frisk igen. Har d schizofreni så behöver du långvarig medicinering annars är det nästan garanterat att förr eller senare blir man psykotisk igen. Det som utmärker schizofreni är att det är en kronisk psykisk funktionsnedsättning av varierande grad. Negativa symtom, funktionsbortfall. Desorienterat tänkande, rörigt tänkande, tankestörningar. Typ
Min första diagnos var cykloid psykos, sen blev den ändrad till schizoaffektiv.
Jag tycks mest ha "positiva" symptom.
Bipolär passar inte alls.
Det kanske är schizoaffektiv. Schizoaffektiv är mindre funktionsnedsättande än schizofreni