Psykisk ohälsa pekas ut i rapport
Moderator: Moderator 1
Psykisk ohälsa pekas ut i rapport
I en rapport från Brottsförebyggande rådet nämner de att personer med utländsk härkomst är överrepresenterade I statistiken över misstänkta för brott. En annan grupp som nämns är personer med psykisk ohälsa! Jag tycker om man ser här på viska att vi är väldigt laglydiga och fridsamma.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Re: Psykisk ohälsa pekas ut i rapport
Nu är (V) rädda att rapporten om personer med utländsk härkomst ska
användas i rasistiska syften. Har inte hört motsvarande om personer
med psykisk ohälsa- att stigmatiseringen ska öka.
användas i rasistiska syften. Har inte hört motsvarande om personer
med psykisk ohälsa- att stigmatiseringen ska öka.
Ja! Ändå är det ett större stigma att vara psykiskt sjuk än att ha invandrarbakgrund!
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Vilka slags brott gäller rapporten? Alla?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Ja. Alla som varit misstänkta för ett brott.
Visserligen är det skillnad på att vara misstänkt och dömd. Även skillnad på hur allvarliga brotten är t ex snatteri eller mord. Har du någon länk till rapporten, Memphis?
Nej tyvärr. Jag hörde det på tv4- nyheterna. Rubriken var att personer med utländsk härkomst är mer misstänkta för brott. Alltså inte om de blir dömda eller inte.
Har inte hört på radion idag att de har nämnt personer med psykisk ohälsa
som brottsmisstänkta.
som brottsmisstänkta.
Det var i en intervju med en kvinna från BRÅ som hon nämnde personer med psykisk ohälsa
- Hercules723
- Hafniummedlem
23% av de med schizofreni kommer någon gång dömas för brott. Det har jag läst men minns inte källan.
I så fall är psykisk sjukdom en större riskfaktor, för bland personer med utländsk härkomst var siffran 8 % om jag minns rätt.