Gå tidigt till affären och fynda i -30% och -50% lådorna. Innan alla pensionärer hinner dit före dig. Det är kort datum, planera måltiderna efter dina fynd. Annars är röda linser inte så fasligt dyrt. Grytor är tacksamma att göra. Blir mycket mat på få ingredienser. Sen är det bara att frysa in eller käka dagen efter också. Om du låter grytan svalna kan du hälla över det i fryspåsar och lägga i frysen. Sen bara koka potatis eller ris till när du vill äta. Köp säsongens grönsaker. Just nu är rotfrukter på väg att bli prisvärda.
Snåla en månad
Moderator: Moderator 1
Re: Snåla en månad
Målningen är själens spegel
Tack för tips!Koi wrote: ↑01 Oct 2023, 10:49Gå tidigt till affären och fynda i -30% och -50% lådorna. Innan alla pensionärer hinner dit före dig. Det är kort datum, planera måltiderna efter dina fynd. Annars är röda linser inte så fasligt dyrt. Grytor är tacksamma att göra. Blir mycket mat på få ingredienser. Sen är det bara att frysa in eller käka dagen efter också. Om du låter grytan svalna kan du hälla över det i fryspåsar och lägga i frysen. Sen bara koka potatis eller ris till när du vill äta. Köp säsongens grönsaker. Just nu är rotfrukter på väg att bli prisvärda.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Zoidar,
Du får väl minska på uteätandet.
Du får väl minska på uteätandet.
Svårt för har det i jobbet.
Nu har de fullpris igen på kaffe på Espresso house. Det bör jag skära ner på.
Du har nämnt en summa på 6000 kr för mat en månad.
Det är var jag snittar, då inkl. fika och utemat.
- Hercules723
- Hafniummedlem
Jag ska testa en annan taktik för att lägga mindre pengar på käk, jag plockar ut 3k kontant. Finns det inga kontanter kvar innan nästa utbetalning får jag vara hungrig, det är ett ultimatum! :P
Hercules723 wrote: ↑01 Oct 2023, 20:45 Jag ska testa en annan taktik för att lägga mindre pengar på käk, jag plockar ut 3k kontant. Finns det inga kontanter kvar innan nästa utbetalning får jag vara hungrig, det är ett ultimatum! :P

Det är kanske så man får göra. Finns det inga pengar blir det bara havre gröt.
Du kan ha ris, pasta och havregryn hemma, då klarar du dig alltid.
Jag hade väldigt billig maträkning när jag åt linser, men magen sa "stopp". Hur jag än gjorde blev det pruttfest. Funkar inte att ha det så. Det enda jag inte provade var enzymer. Det skulle man kanske testa.
- Hercules723
- Hafniummedlem
Det finns väl annat billigt än linser? Stekt ägg och potatis med grönsaker. :D
Edit: Jag planerar en lista nu med tio middagar. Ska bli bara frukost och middag. 2mad så det ryker! :)
Edit: Jag planerar en lista nu med tio middagar. Ska bli bara frukost och middag. 2mad så det ryker! :)
Jo, men på linser kunde jag leva på 30kr per dag. Nuvarande kost går på minst det dubbla och det är princip bara havre, ägg och potatisar. Måste ha i mig protein när jag gymmar.Hercules723 wrote: ↑26 May 2024, 10:59 Det finns väl annat billigt än linser? Stekt ägg och potatis med grönsaker. :D