Ja
Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!
Moderator: Moderator 1
Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
-
- Guldmedlem
Har gjort lite research och har kommit fram till att det inte var något positivt..
Vad jag gör generellt för att hålla det hela intressant är att ha större variation i min kost. Kyckling, kött, hamburgare, lax, jordnötssmör, kebab. mcdonalds, pizza..
Tricket för att inte är för mycket är att äta mat som man inte blir uttråkad av därav ökar jag på variationen.
Trick 2 är att studera sin egen hunger, testa hur det känns att vara hungrig, när man är hungrig, hur hungrig man är, när känner man mättnad när man äter? Så mycket kunskap som möjligt utifrån erfarenhet som tillåter dig att hålla dig inom vad som är realistiskt och behagligt ätande - hunger.
3. En ide jag har är att jag inte vill ha chips etc och jag har tillräckligt intressant mat i vardagen. Min största börda är att jag äter och dricker av tristess. Att jobba på att må så bra som möjligt utöver att man jobbar med maten.
Det hela grundar sig i att det går att utvecklas och må bättre genom jobba successivt och inte hoppa på tvär dieter, tvinga säg själv till svält eller inte. Målet är inte att bli smalare utan att bli mer hälsosam och det finns en stark koppling mellan mat och vikt och samtidigt en koppling mellan vikt och hälsa..
Att äta smart.
Centralt är att du måste föra livet framåt. Du måste utvecklas för annars går det åt andra hållet!
En viktig aspekt som jag har haft problem med är kostnaden.. Har ofta känt att jag inte haft råd med finare proteiner som kyckling och sånt. Det har jag funderat på och kommit fram till att om jag kostar på maten jag lagar så att den känns "intressant" så behöver jag inte köpa mat som är "intressant" via foodora för 130 kr.. Jag sparar både på ekonomin och hälsan på det viset... Det gäller för allt extravaganta köp du gör vare sig det är öl eller en algsmoothie.
Ett till tips är att variera sin måltid.. Ha många ingredienser så att säga. Det är det som gör måltiden intressant.. Min senaste "inte så intressant" ur detta perspektiv men samtidigt lockande var stekt kyckling file (22.50kr) Potatis(2 kr) Bearnaisesås (2 kr) Mjölk (4 kr). En portion som är fullgod kostar alltså cirka 30 kr.. fyra portioner blir 120 kr om dagen. Det är mycket pengar.. Skulle det bli 120 X 30= 3600 kr i månaden! Dyrt? Kostar varje måltid så här mycket? Är köttbullar med makaroner, ketchup intressant? Svaret är väl nej och då brukar jag lägga till Sracha Mayo samt ett glas mjölk. Och äter man bara så mycket man vill ha och ha andra alternativ när man blir hungrig igen som t.ex. en sked jordnötssmör då kanske det duger..
Flexibelt ätande kan vi kalla det hela!
Vad jag gör generellt för att hålla det hela intressant är att ha större variation i min kost. Kyckling, kött, hamburgare, lax, jordnötssmör, kebab. mcdonalds, pizza..
Tricket för att inte är för mycket är att äta mat som man inte blir uttråkad av därav ökar jag på variationen.
Trick 2 är att studera sin egen hunger, testa hur det känns att vara hungrig, när man är hungrig, hur hungrig man är, när känner man mättnad när man äter? Så mycket kunskap som möjligt utifrån erfarenhet som tillåter dig att hålla dig inom vad som är realistiskt och behagligt ätande - hunger.
3. En ide jag har är att jag inte vill ha chips etc och jag har tillräckligt intressant mat i vardagen. Min största börda är att jag äter och dricker av tristess. Att jobba på att må så bra som möjligt utöver att man jobbar med maten.
Det hela grundar sig i att det går att utvecklas och må bättre genom jobba successivt och inte hoppa på tvär dieter, tvinga säg själv till svält eller inte. Målet är inte att bli smalare utan att bli mer hälsosam och det finns en stark koppling mellan mat och vikt och samtidigt en koppling mellan vikt och hälsa..
Att äta smart.
Centralt är att du måste föra livet framåt. Du måste utvecklas för annars går det åt andra hållet!
En viktig aspekt som jag har haft problem med är kostnaden.. Har ofta känt att jag inte haft råd med finare proteiner som kyckling och sånt. Det har jag funderat på och kommit fram till att om jag kostar på maten jag lagar så att den känns "intressant" så behöver jag inte köpa mat som är "intressant" via foodora för 130 kr.. Jag sparar både på ekonomin och hälsan på det viset... Det gäller för allt extravaganta köp du gör vare sig det är öl eller en algsmoothie.
Ett till tips är att variera sin måltid.. Ha många ingredienser så att säga. Det är det som gör måltiden intressant.. Min senaste "inte så intressant" ur detta perspektiv men samtidigt lockande var stekt kyckling file (22.50kr) Potatis(2 kr) Bearnaisesås (2 kr) Mjölk (4 kr). En portion som är fullgod kostar alltså cirka 30 kr.. fyra portioner blir 120 kr om dagen. Det är mycket pengar.. Skulle det bli 120 X 30= 3600 kr i månaden! Dyrt? Kostar varje måltid så här mycket? Är köttbullar med makaroner, ketchup intressant? Svaret är väl nej och då brukar jag lägga till Sracha Mayo samt ett glas mjölk. Och äter man bara så mycket man vill ha och ha andra alternativ när man blir hungrig igen som t.ex. en sked jordnötssmör då kanske det duger..
Flexibelt ätande kan vi kalla det hela!
Bra Klankedinken!

Så har det gått sedan jag slutat tänka på hålla tillbaka maten, men fortsatt motionera. Det verkar nästan omöjligt att hålla vikten bara på motion.

-
- Guldmedlem
Det är det nog men det finns en förklaring.. Din kropp vill ha mer energi eftersom du vägt mer.. Din "setpoint" är högre än din nuvarande vikt och du måste kämpa med hunger för att behålla den lägre vikten.. Det är vetenskapligt belagt.
Forskningen säger att tomma fettceller utsöndrar ghrelin som är ett hungershormon och gör dig hungrig.
Forskningen säger att tomma fettceller utsöndrar ghrelin som är ett hungershormon och gör dig hungrig.
Jo det stämmer säkert. Men vilken är min set point vikt? Det är frågan.
-
- Guldmedlem
Det innebär att set point ändras av antipsykotika. På Zyprexa blev jag aldrig mätt.
-
- Guldmedlem
"Setpoint" är en teori som kommer ifrån ätstörningsfacultetet i USA.. Man använder det när dom behandlar anorexia. Om det verkligen finns en setpoint är ifrågasatt men anta att du har hormoner som styr din kropp och den hunger du känner etc.. Det känns ju bra när du är mätt och man släpper maten och vilar eller vad man nu tar sig för.. För att ha "balans" så ska man kunna äta lagom mycket, lagom ofta och det jag märkt är att när jag väger för lite så blir hungerkänslorna starkare och jag tänker på mat oftare.
Vill man va smal efter man vägt mycket så får man kämpa med att känna sig hungrig och man måste ta i anspråk hur mycket hunger man vill känna.. Som sagt, destu mindre uppfyllda dina fettceller är destu mer hunger kommer kroppen att signalera till dig.. Vill du behålla din vikt, fine men räkna inte med att hungerkänslorna kommer försvinna..
Själv så har jag gått ner 2 kg och nu besväras jag av hunger mer.. Just nu känner jag att det funkar ganska bra..
Du kan alltid läsa på själv om hur det fungerar, t.ex. verkar gastricbypass kringgå kroppens system vilket gör att man känner sig mätt även om kroppen har tömda fettceller... En fundering jag har där är att man minskar ner på magens storlek och att man måste äta ofta för att hålla den fylld. Det är ett sätt att signalera till kroppen att du har nog med mat..
Jag har tänkt teoretiskt att det borde funka att äta mat med mer volym som är mindre kaloririk. I praktiken har det inte funkat lika bra som i teorin. Varför vet jag inte.
-
- Guldmedlem
Till min förståelse bygger det på att kroppen vill dels ha något i magen men samtidigt något i fettcellerna.. äter du ingen energi får cellerna ingen energi och då blir det hunger...