Vad gör du?
Moderator: Moderator 1
Vad gör du?
Vad säger du till människor som frågar vad du gör?
Re: Vad gör du?
Om jag måste säga så säger jag att jag har sjukersättning för psykisk ohälsa
Jag säger att "jag har en daglig sysselsättning", försöker undvika "jag går på daglig verksamhet", samt att jag är "sjukskriven", o försöker undvika "sjukpensionär".
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Min psykoterapeut uppmanade mig att säga till alla att jag hade diagnosen
schizofreni. När jag gjorde det, dröjde det inte länge förrän jag blev pensionerad.
Det var kanske hennes syfte. Hon tyckte att jag var för prestationsinriktad.
schizofreni. När jag gjorde det, dröjde det inte länge förrän jag blev pensionerad.
Det var kanske hennes syfte. Hon tyckte att jag var för prestationsinriktad.
Här I huset är det ingen som frågar någon om någonting, mer än typ hur är läget. Skönt. Folk får ha sin privacy fast vi bor så tätt. I övriga livet är psykisk ohälsa inget man pratar om läs släkten. Det är tabu. Man kan ha alla möjliga andra sjukdomar och bli omhuldad, men inte psykisk ohälsa. Jag är iofs glad över att slippa deras tycka synd om. Jag klarar mig bättre själv.
Jag brukar säga att jag har sjukersättning men inte precisera varför. Ibland har jag funderat på att säga att jag jobbar med nåt för det blir ofta så tyst. Men vill inte snärja in mig i lögner.
Last edited by memphis on 03 Sep 2021, 18:36, edited 1 time in total.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Nu kan man se på min hårfärg att jag är ålderspensionär. Det är ingen
som frågar något.
som frågar något.
Jag har också grått hår, men ansiktet är för ungt för att vara ålderspensionär.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Säger att jag jobbar som projektassistent inom molekylär cellbiologi, men säger inget om att jag gör det deltid. Berättar inte att jag har schizofreni för främlingar. Är rädd för att de ska döma mig. Så har inte accepterat den nya jag. Borde göra det snart och vara stolt över den jag är. Det är en sjukdom som kan drabba vem som helst, så borde inte skämmas över det.
'cause the freak inside controls my mind
Men det går så många osanna rykten om schizofreni. Det är inte som vilken sjukdom som helst.
Jag avråder bestämt från att säga att man har diagnosen schizofreni.
Det har inget med mod att göra. Det är ren självbevarelsedrift.
Det har inget med mod att göra. Det är ren självbevarelsedrift.