Bilder på dagens mat 🍜

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Hercules723
Hafniummedlem

Re: Bilder på dagens middag.🍜

Post by Hercules723 »

Tack!

Okej, men du kanske äter nåt ofta som kanske dämpar kolesterolet. ?

Jag ska fråga lite med Chat GPT. :)
Inwatto
Berylliummedlem

Post by Inwatto »

Jag håller med Zoidar att det är individuellt hur kolesterolet blir av ägg. Själv tar jag statiner för att få ner värdena till acceptabla nivåer. Det är inte kul. Har lite ont i musklerna nu, som jag tror beror på statinerna.

Bra om ni har låga kolesterolvärden!
Hercules723
Hafniummedlem

Post by Hercules723 »

Tråkigt att höra Inwatto! :( Ja, Geta hade också statiner men hon slutade för hon fick ont i musklerna.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Inwatto har du kollat efter kostalternativ till bättra kolesterolet? Vet inte på rak arm vad som kan fungera, men finns mycket man kan prova.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Inwatto
Berylliummedlem

Post by Inwatto »

Zoidar wrote: 17 Nov 2023, 21:40 Inwatto har du kollat efter kostalternativ till bättra kolesterolet? Vet inte på rak arm vad som kan fungera, men finns mycket man kan prova.
Doktorn menar att kostalternativ inte hjälper mig. Jag ligger obehandlat för högt (7) jämfört med vad han tycker är lagom (3). Med statiner i lågdos så har jag 5, tror jag det var.

Har funderat på om jag kunde äta bättre, men ids inte laga mat. Micrar mina frysrätter och är nöjd med det. De har blivit nyttigare med åren. Förr hade de i smakförstärkare, men slutade med det då det ger hjärnskador. Numera kör de med druvsocker som smakförstärkare. Mycket bättre!
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Inwatto wrote: 17 Nov 2023, 21:51
Doktorn menar att kostalternativ inte hjälper mig. Jag ligger obehandlat för högt (7) jämfört med vad han tycker är lagom (3). Med statiner i lågdos så har jag 5, tror jag det var.

Har funderat på om jag kunde äta bättre, men ids inte laga mat. Micrar mina frysrätter och är nöjd med det. De har blivit nyttigare med åren. Förr hade de i smakförstärkare, men slutade med det då det ger hjärnskador. Numera kör de med druvsocker som smakförstärkare. Mycket bättre!
Ok, man blir bekväm med sin livsstil, det förstår jag. Kan inte säga att din doktor har fel, men ibland kan de säga mer än de borde också.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Lågt kolesterol kan ge demens.
Hercules723
Hafniummedlem

Post by Hercules723 »

Läkarna ville ge mig statiner med men jag vägrade.
Doktorn visade en graf och jag hade 0.3% högre chans att få komplikationer än normalt.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

När jag tog statiner minskade styrkan i lårmusklerna. Därför tror jag att jag har knäartros nu. Knämusklerna stabiliserar knäna.
Mitokondrierna i cellerna förstörs av statiner. Det är cellernas kraftstationer.
Hercules723
Hafniummedlem

Post by Hercules723 »

Ajaj, det är inget vidare. Dåligt av vården, typiskt svenskt tror jag.
Läkarna vill skriva ut mediciner och tänker inte på efterföljderna.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag tror att många som går med rollatorer gör det på grund av att de tar statiner.
Inwatto
Berylliummedlem

Post by Inwatto »

Geta wrote: 18 Nov 2023, 20:38 Jag tror att många som går med rollatorer gör det på grund av att de tar statiner.
Så har jag också tänkt. Statinerna ska ju rädda gamlingen från hjärtproblem men orsakar kanske andra problem som är lika illa. Vem vet?

Min doktor sa att statiner kan ge muskelvärk, men inte muskelförtvining. Det gör ett stillasittande/liggande liv. Får se om mina 2335 steg om dagen är tillräckliga för att jag ska kunna slippa rullator.
Post Reply