Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 20 Dec 2023, 11:02
Krokus, Vi säger att du förbränner 2000 kalorier per dygn på din nuvarande vikt för att stå stilla i vikt. En burk nutella, vi säger att det är 1000 kalorier. Om du äter vanlig mat 2000 kalorier + 1 nutella burk per dag som innehåller 1000 kalorier, så kommer du, utan att motionera att ligga på 7000 kalorier överskott på en vecka, om du gör det så går du upp 0,95 kg cirka, alltså nästan ett kilo. 7500 kalorier är ett kilo fett. Så för att gå upp 1 kg fett eller bli av med 1 kilo fett så krävs ett över eller underskott på 7500 kalorier på en vecka.

Säg att du skulle cykla på gymmet varje dag och förbruka 500 kalorier utav den aktiviteten, så skulle du utav motionen förbruka 3500 kalorier på en vecka. Vilket betyder att ifrån 7 Nutella burkar har du ett överskott på 7000 kalorier men utav motionerande får du dra av 500 kalorier per dag, alltså 3500 kalorier på en vecka. Det ger resultatet att du endast legat på cirka 3500 kalorier överskott på en vecka. Vilket skulle betyda att du istället för att gå upp cirka 1 kilo fett per vecka, går upp ett halv kilo fett per vecka på grund utav motionen och den kaloriförbrukning som du har där.

Att gå upp eller ner i vikt är enkel matematik. Det svåra med att gå ner i vikt är ju att orka med att ligga på underskott.

Fler frågor? :)
Jag tror du tänker rätt. Man får dock ta hänsyn till att förbränningen sannolikt ökar vid högre kcal-intag och viktuppgång och minskar vid lägre kcal-intag och viktnedgång. Sen har väl kroppen någon spärr? Det går liksom inte ta upp 20000 kcal på en dag och omvandla det till fett t.ex. Tror jag inte iaf. Samma om man skulle ligga på 10000 kcal underskott. Kroppen skulle göra allt den kan för att minska förbränningen.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

Om du bränner 2500 kalorier per dag. Skulle du behöva inta 0 kalorier under 4 dygn för att ligga på 10000 kalorier underskott
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Tack Leakim! Jag har dock lärt mig att 1g fett är 9kcal. 1g kolhydrater är 4kcal, 1g protein är 4kcal och 1g alkohol är 7 kcal. Nu blev jag osäker på siffrorna i och med att du skrivit att 1kg är 7500kcal. Det kanske är skillnad på kroppsfett och fett i livsmedel. Äh, jag är trött och virrig. 🥴

Om du orkar får du (eller Zoidar) gärna förklara mer. Annars kan vi låta detta vara.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 20 Dec 2023, 11:52 Om du bränner 2500 kalorier per dag. Skulle du behöva inta 0 kalorier under 4 dygn för att ligga på 10000 kalorier underskott
Eller massor av cardio. :-D
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 20 Dec 2023, 12:18 Tack Leakim! Jag har dock lärt mig att 1g fett är 9kcal. 1g kolhydrater är 4kcal, 1g protein är 4kcal och 1g alkohol är 7 kcal. Nu blev jag osäker på siffrorna i och med att du skrivit att 1kg är 7500kcal. Det kanske är skillnad på kroppsfett och fett i livsmedel. Äh, jag är trött och virrig. 🥴

Om du orkar får du (eller Zoidar) gärna förklara mer. Annars kan vi låta detta vara.
Tror kroppsfett innehåller en del vätska. Det är en lägre procent fett än ren olja. Nog därför.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Ah, ok. Fattar! Tack!
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Hur som helst vägde jag 75,8kg imorse. Det har varit värre, men även bättre. Inte nöjd. Igår åt jag en bit blåbärspaj med vaniljsås. Minns inte ens om det var gott. Så onödigt att äta godsaker om man inte njuter av det.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 20 Dec 2023, 13:12 Hur som helst vägde jag 75,8kg imorse. Det har varit värre, men även bättre. Inte nöjd. Igår åt jag en bit blåbärspaj med vaniljsås. Minns inte ens om det var gott. Så onödigt att äta godsaker om man inte njuter av det.
Ja, stressätande. Svårt komma ifrån. Jag har varit rädd för att känna hunger.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Oj, satte i mig ett helt paket salta pinnar. Hamnade på 3500 kcal idag. :|
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Tillbaka på 86kg igen. Tack salta pinnar!

80kg till jul är ju kört nu iaf. Får justera ner kcal närmare 2000 för det ska bli grejhojta.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

har gått ner 8 kg nu sen jag slutade med olanzapin, gick upp lite för en vecka sen men nu är vikten nere igen. totalt har jag gått ner 17 kg nu om man räknar från min allra högsta vikt för 2 år sedan. jag hoppas att jag ska ha gått ner 9 kg till julafton.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

Ibland kan ifrågasätta om det igentligen är värt att gå ner i vikt. Hålla igen hålla igen hålla igen….. så jävla jobbigt att banta
Post Reply