Diabetes

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10638
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

föresten en fråga! ska man köpa en blodsockermätare själv eller får man en av vården? 🤔
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37242
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Jag fick skicka efter en blodsockermätare gratis från en firma. Contour next heter teststickorna. Diabetessköterskan rekommenderade den. Sedan köper jag teststickorna själv. De är ganska
dyra. Du kan säkert få recept på ett antal stickor.
Tala med diabetessköterskan. Det kan vara olika på olika vårdcentraler.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10638
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

Geta wrote: 16 Dec 2023, 19:00 Jag fick skicka efter en blodsockermätare gratis från en firma. Contour next heter teststickorna. Diabetessköterskan rekommenderade den. Sedan köper jag teststickorna själv. De är ganska
dyra. Du kan säkert få recept på ett antal stickor.
Tala med diabetessköterskan. Det kan vara olika på olika vårdcentraler.
tack! :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37242
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Min vårdcentral är privat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18742
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Diabetes

Post by Krokus »

https://www.vk.se/2023-12-21/debatt-bek ... ring-b5e3a
Jag är en av dem som Läkemedelsverket inte vill ska få medicin utskriven för min kroniska sjukdom obesitas. Jag har precis som många andra i så många år försökt med alla möjliga olika varianter av dieter för att gå ner i vikt: Viktväktarna, pulverdieter, LCHF… jag skulle kunna rabbla upp ännu flera.

Visst har jag gått ner i vikt, men det har varit en ständig kamp som jag inte har stått ut med mer än i några veckor. Sedan faller jag tillbaka till gamla vanor, varenda gång och med ännu mer skam i kroppen av att inte lyckas. Med Ozempic är det inte en kamp på det viset. Nu är kroppen lugnare och stormar inte längre och för första gången känner jag att Ozempic gör det hållbart för min viktresa.

Senaste tidens medierapportering om patienter med diabetes typ 2 och bristen på Ozempic som skylls på att ”bantare” tar medicinen är felaktig och skapar en skev bild av verkligheten. Övervikt är klassat som en kronisk sjukdom som faktiskt ökar risken för diabetes typ 2 och många, många andra hälsoproblem.

Vi som lider av kronisk övervikt har nu en medicin som tillsammans med livsstilsförändringar, hjälper oss att komma till bukt med en livslång sjukdom, minskar inte bara vårt eget lidande utan avlastar vården enormt och minskar kostnader i form av färre allvarliga följdsjukdomar.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37242
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Det är nog en ekonomisk fråga.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18742
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Diabetes

Post by Krokus »

Jag tycker att diabetiker bör ha företräde då de kan bli hemskt dåliga utan läkemedel. Men samtidigt är fetma inte bra.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37242
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Det tar nog sin tid att godkänna diabetesmedicinen för feta. Det blir en kostnad för regionerna, för det finns ett otal överviktiga i Sverige. Men det är klart bra att förebygga följdsjukdomar på hjärta-kärl-leder.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18742
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Diabetes

Post by Krokus »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... s-till-ivo
Orsaken till anmälan är att läkaren skrivit ut läkemedlet semaglutid till patienter efter att ha ställt ogrundade diabetesdiagnoser.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37242
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Ja, det kan inte vara rätt att skriva ut diabetesmedicinen som man går ner i vikt av till anorexiapatienter.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10638
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Diabetes

Post by mrsearlgray »

ja, jag förstår nog varför man går ner i vikt av metformin, mår väldigt illa nu när jag höjt den till 2 tabletter om dagen. sen i kväll kommer väl magen dra igång också... 🙃
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37242
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Ja, magen går igång på metformin. Dagar som jag ska göra något hemifrån, tar jag inte metformin på morgonen. Känner mig osäker på metformin, om det inte finns en toalett i närheten. Annars mår jag bra på metformin. Har haft den i snart 18 år. Nu tar jag tre tabletter dagligen + en annan diabetesmedicin. Har inte behövt börja med insulininjektioner.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply