Är det mer rätt att döma folk efter sysselsättning än utseende?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Är det mer rätt att döma folk efter sysselsättning än utseende?

Post by Geta »

När man blir äldre är det bra att ha lite hull. Särskilt vid benskörhet.
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Geta wrote: 02 Jan 2024, 17:32 När man blir äldre är det bra att ha lite hull. Särskilt vid benskörhet.
Tvärt om.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag hade en väninna som var mager som en sticka. Det var hennes stolthet. Hon fick benskörhet. Hennes ryggrad gick av på mitten. Hon gick som en fällkniv. De inre organen kom i kläm. Hon dog.
femfemman
Galliummedlem

Post by femfemman »

Zoidar wrote: 02 Jan 2024, 10:57 Jag undrar lite. Det är rätt mycket snack om utseende nuförtiden, att man ska acceptera hur man ser ut och att man är vacker som man är. Men när det kommer jobb och utbildning, varför tycks det vara fel att då acceptera att man är outbildad och har lågstatusjobb? Det verkar helt accepterat att se upp till någon som nått långt i karriären men inte till någon som kämpat för att ha en snygg kropp. Det verkar vara lite dubbelmoral här. Alla har inte samma förutsättning att vara snygga, men alla har inte heller samma förutsättning att kunna plugga, utbilda sig och jobba.

Vad är era tankar kring detta? Det är något som stör mig med jargongen i samhället. Kan inte riktigt sätta fingret på det, men något är det.

Man är ytlig om man bryr sig om utseendet på kroppen, men framgångsrik om man ser till miljonerna på banken. 🤷‍♂️
Jag trodde att skillnaden i "status" berodde på att lång utbildning och långt gången karriär någonstans baserar sig på ansträngning, medan man föds med sina utseendegener eller vad man ska kalla det. Men sen så insåg jag att det nog inte är så enkelt. Nu vet jag inte längre.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

femfemman wrote: 02 Jan 2024, 17:59
Jag trodde att skillnaden i "status" berodde på att lång utbildning och långt gången karriär någonstans baserar sig på ansträngning, medan man föds med sina utseendegener eller vad man ska kalla det. Men sen så insåg jag att det nog inte är så enkelt. Nu vet jag inte längre.
Man blir invaggad i ett visst typ av tänkande. Bäst tycker jag är om man kan ha en viss distans både till status och utseende. Inget av det är avgörande för ett lyckligt liv.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

På julafton träffade jag en kvinna med hög status akademiskt. Jag satt bredvid henne, när vi åt av julbordet. Det kändes helt naturligt.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Jocke wrote: 02 Jan 2024, 17:24 Jag vill då inte bli utskrattad, så därför förstår jag de som vill nå en viss ideal.
memphis wrote: 02 Jan 2024, 17:28 Varför ska inte tjocka individer ha samma erkännande som andra?
Klart att man inte ska skämmas för sin kropp! Det jag menade var till yrväder som var tvungen att säga att muskler är äckligt. Måste man verkligen dela med sig om åsikter om andras kroppar, om inte mottagaren vill ha åsikter förstås.

Angående ölmage var det ett exempel på att man inte går fram till personer med ölmage och säger "usch, äckligt". Varför är det ok att säga till muskelknuttar att de är äckliga?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Det är inte lätt att vara en individ som inte dömer andra. Hela vår kognitiva förmåga är uppbyggd på att urskilja saker och göra ständiga bedömningar.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Jocke
Iridiummedlem

Post by Jocke »

Image

Ungefär så här har jag en dominant mage. Men inte enbart på öl.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Riktigt så där stor mage har inte jag, men visst sticker magen ut. Just bukfettet sägs ju vara det sämsta fettet att ha. Men jag kan säga att även 2016, när jag åt nästan bara morötter för att gå ner i vikt, så hade jag fortfarande en mage.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

memphis wrote: 02 Jan 2024, 18:38 Riktigt så där stor mage har inte jag, men visst sticker magen ut. Just bukfettet sägs ju vara det sämsta fettet att ha. Men jag kan säga att även 2016, när jag åt nästan bara morötter för att gå ner i vikt, så hade jag fortfarande en mage.
Män tenderar oftast lägga fettet på magen. Kvinnor lägger oftare på höfter, stuss och lår. Fast det finns kvinnor som också främst lägger på magen. Du kanske är en av dem Memphis? Min brors fru lägger också på magen.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Min syster klagar på min mage. Hon säger att jag måste klä mig så att jag skyler den.
Post Reply