Akvarietråden
Moderator: Moderator 1
Re: Akvarietråden
Fisken dog. :(
Det var dock väntat.
Det var dock väntat.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Jag såg ett salvattensakvarium i en djuraffär. Det vara bara en liten kub på 30*30cm. Med koraller och anemoner i. Det var upplyst med UV-lampa. Det såg utomjordiskt ut. Ska fundera på det.
Ja, man behöver ju inte ha fiskar.
Mina tetra har fått fenröta. Det beror antagligen på för dålig vattenkvalitet och det beror på för lite vattenbyten. Detta kureras främst genom rejäla vattenbyten, men medicin kanske också vara till nytta. Bytte 50 liter vatten idag, samt slog i 50 droppar Esha 2000.
Kollade på filterräkorna. De hade bara gabonräkor. De kan bli 14cm. Jag tycker nog det är för stort.
Köpte istället 6st trebandspansarmalar. Det gick på 500kr.
Köpte istället 6st trebandspansarmalar. Det gick på 500kr.
Sånna malar vill jag minnas farsan hade för längesen
/Dave
"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master

Njä, ser lite kräftlika ut. De har inga riktiga kräftklor (kraftiga framben dock), utan filter/fjädrar de fångar in mat med.
Last edited by Zoidar on 07 Jan 2024, 03:16, edited 2 times in total.

Den större är panda-pansarmal och den mindre en av mina nya, trebands-pansarmal.
I bakgrunden ser vi svarta och gröna neontetra.
De två kanske viktigaste sakerna med akvarium som är lätt att misslyckas med.
1. Mata inte för mycket. Mata hellre för lite först och sen öka på.
2. Regelbundna och generösa vattenbyten varje vecka, ca 20-30% av volymen.
Förstås om man kan sina grejer, matar rätt mängd, har bra filter o.s.v. så behöver man inte byta lika mycket vatten, men för vanliga akvarie-rookies är det en bra regel. Har testat att byta mindre vatten. Ett tag bytte jag 10% i veckan. Då blev fiskarna sjuka. Det säkert pga. det mina fiskar fick fenröta. :(
1. Mata inte för mycket. Mata hellre för lite först och sen öka på.
2. Regelbundna och generösa vattenbyten varje vecka, ca 20-30% av volymen.
Förstås om man kan sina grejer, matar rätt mängd, har bra filter o.s.v. så behöver man inte byta lika mycket vatten, men för vanliga akvarie-rookies är det en bra regel. Har testat att byta mindre vatten. Ett tag bytte jag 10% i veckan. Då blev fiskarna sjuka. Det säkert pga. det mina fiskar fick fenröta. :(
Kan ju berätta att det löste sig med mer vattenbyten och medicin. Inga dödsfall. :)Zoidar wrote: ↑06 Oct 2023, 00:16 Mina tetra har fått fenröta. Det beror antagligen på för dålig vattenkvalitet och det beror på för lite vattenbyten. Detta kureras främst genom rejäla vattenbyten, men medicin kanske också vara till nytta. Bytte 50 liter vatten idag, samt slog i 50 droppar Esha 2000.
Last edited by Zoidar on 07 Jan 2024, 03:53, edited 1 time in total.
Tog upp två mangroverötter ur akvariet och satte i en stor draksten istället. Blev ljusare och rymligare. Funderat längre kring de rötterna. Känns bra jag gjorde slag i sak.