LCHF och lågkolhydratkost
Moderator: Moderator 1
Re: LCHF och lågkolhydratkost
Hur man än vänder sig så blir det fel.
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Vi måste döda för att äta. Så är Skapelsen vorden.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Saxat från Viska.se,
Pilotstudie visar att ketogendiet förbättrar schizofreni
Publicerad 02 april 2024
"En pilotstudie ledd av forskare från Stanford Medicine har funnit att en ketogen diet inte bara återställer en hälsosam ämnesomsättning vid bipolär och schizofreni trots fortsatt medicinering, utan den förbättrar deras psykiatriska tillstånd.
I det fyra månader långa pilotförsöket följdes 21 vuxna med schizofreni eller bipolär sjukdom, som tog antipsykotika och hade viktökning, insulinresistens, hypertriglyceridemi, dyslipidemi eller nedsatt glukostolerans.
Deltagarna instruerades att följa en ketogen diet, med cirka 10 % av kalorierna från kolhydrater, 30 % från protein och 60 % från fett. Deltagarna tappade 10 % av sin kroppsvikt; minskat midjemått med 11 % procent; och hade lägre blodtryck, BMI, triglycerider, blodsockernivåer och insulinresistens.
Deltagarna förbättrades med 31 % på en psykiatrisk bedömning av psykisk ohälsa (CGI-skalan), där tre fjärdedelar av gruppen visade en kliniskt meningsfull förbättring. Även bättre sömn och större tillfredsställelse med livet rapporterades.
Läs mer hos Stanford Medicine."
Pilotstudie visar att ketogendiet förbättrar schizofreni
Publicerad 02 april 2024
"En pilotstudie ledd av forskare från Stanford Medicine har funnit att en ketogen diet inte bara återställer en hälsosam ämnesomsättning vid bipolär och schizofreni trots fortsatt medicinering, utan den förbättrar deras psykiatriska tillstånd.
I det fyra månader långa pilotförsöket följdes 21 vuxna med schizofreni eller bipolär sjukdom, som tog antipsykotika och hade viktökning, insulinresistens, hypertriglyceridemi, dyslipidemi eller nedsatt glukostolerans.
Deltagarna instruerades att följa en ketogen diet, med cirka 10 % av kalorierna från kolhydrater, 30 % från protein och 60 % från fett. Deltagarna tappade 10 % av sin kroppsvikt; minskat midjemått med 11 % procent; och hade lägre blodtryck, BMI, triglycerider, blodsockernivåer och insulinresistens.
Deltagarna förbättrades med 31 % på en psykiatrisk bedömning av psykisk ohälsa (CGI-skalan), där tre fjärdedelar av gruppen visade en kliniskt meningsfull förbättring. Även bättre sömn och större tillfredsställelse med livet rapporterades.
Läs mer hos Stanford Medicine."
Jag har testat LCHF i omgångar, men tycker moderat mängd kolhydrater fungerar bättre för mig.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
- آپ کا نام کیا ہے؟
- Litiummedlem
Lchf äter man ca 10% av kcal från kolhydrater. Med moderat mängd kolhydrater menar jag kring 30% kanske max 40% kolhydrater.آپ کا نام کیا ہے؟ wrote: ↑28 Apr 2024, 11:55 Vilken är den främsta skillnaden mellan LCHF och en moderat mängd kalorier? Förklara gärna i praktiska termer för en novis, tack.
Alltså äter man 3000kcal blir:
10% 300kcal. Det är 4 kcal/kolhydrat vilket ger 75g kolhydrater.
30% ger då 3x75= 225g kolhydrater.
Praktiska skillnader är att jag kissar hela tiden på Lchf då det inte finns så mycket kolhydrater som binder upp vatten. Sen fick jag diarré av för mycket fett i kosten. Kände mig aldrig helt nöjd efter maten heller på Lchf.
- آپ کا نام کیا ہے؟
- Litiummedlem
Oh shit nu blev det komplicerat för mig (speciellt när anti-matematik allergin slog till)Zoidar wrote: ↑28 Apr 2024, 12:01Lchf äter man ca 10% av kcal från kolhydrater. Med moderat mängd kolhydrater menar jag kring 30% kanske max 40% kolhydrater.آپ کا نام کیا ہے؟ wrote: ↑28 Apr 2024, 11:55 Vilken är den främsta skillnaden mellan LCHF och en moderat mängd kalorier? Förklara gärna i praktiska termer för en novis, tack.
Alltså äter man 3000kcal blir:
10% 300kcal. Det är 4 kcal/kolhydrat vilket ger 75g kolhydrater.
30% ger då 3x75= 225g kolhydrater.
Själv brukar jag kolla hur många kolhydrater per 100 gram som står på en förpackning för att avgöra om det är en låg mängd kolhydrater. tex 16.5 g kolhydrater i Superbröd med tranbär. En eller 2 skivor med ost till frukost.
Eller bacon och ägg till lunch utan något annat till, räknas det som LCHF eller lågkalori? Gott är det och mätt blir man hursom :)
Om 30 till 40 procent kan räknas som en moderat mängd kolhydrater, vad anses då vara en normal mängd kolhydrater vid en måltid?
45-60% säger livsmedelsverket.
Ägg och bacon är deffinitivt LCHF! Lågkalori skulle jag inte säga. Både ägg och bacon är rätt kaloririkt.
Ägg och bacon är deffinitivt LCHF! Lågkalori skulle jag inte säga. Både ägg och bacon är rätt kaloririkt.
- آپ کا نام کیا ہے؟
- Litiummedlem
Ah tack!
Ägg och bacon är kolhydratfattigt men inte kalorifattigt, eller hur? jag blandar lätt samman dessa begreppen.
Har jag förstått det hela rätt att LCHF handlar om kolhydratfattig mat vilken kan vara rik på kalorier?
Ja, du har fattat det rätt.آپ کا نام کیا ہے؟ wrote: ↑28 Apr 2024, 19:51
Ah tack!
Ägg och bacon är kolhydratfattigt men inte kalorifattigt, eller hur? jag blandar lätt samman dessa begreppen.
Har jag förstått det hela rätt att LCHF handlar om kolhydratfattig mat vilken kan vara rik på kalorier?