Hur upplever ni väntetiderna i psykiatrin?
Moderator: Moderator 1
-
- Niobmedlem
Hur upplever ni väntetiderna i psykiatrin?
Fick bipolär diagnos för nio månader sedan. Remitterades därefter till vårt lokala gökbo i juni 2023. Där skulle jag sedan sitta och vänta i sju månader innan jag fick träffa första läkaren. Väntade sedan i fem veckor på ett recept. Nu har de skickat en remiss för utredning av autism-spektrum och en för utredning av ADHD. Sköterskan sade att de betar av remisserna ganska fort nu, så troligen inom ett år.
Ett år???
Jag tillhör VG-regionen.
Hur funkar det hos er?
Ett år???
Jag tillhör VG-regionen.
Hur funkar det hos er?
Re: Hur upplever ni väntetiderna i psykiatrin?
Jag insjuknade 1968, så jag har varit med ett tag. Får träffa en psykiater en gång per år. Ringer till en sköterska, när jag behöver nya recept på medicin. Det fungerar bra.
Det är nog rätt vanligt att det är kö till utredning av NPF. Tyvärr.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Det är nog längre än ett års väntan i Stockholm
Målningen är själens spegel
Har väntat i ca 1år på en psykolog. Nu verkar det vara min tur. Har dock missat när hon ringt. Antar att hon återkommer.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Fick inte träffa läkare förra året för årliga kollen
/Dave
"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
Jag får vänta på läkare när jag är på psykakuten. Det är drygt. Går fram och tillbaka i korridoren. Kan få vänta flera timmar.
Fantasio,
Du är väl en kroniker. Din psykiska sjukdom är väl inte akut?
Du är väl en kroniker. Din psykiska sjukdom är väl inte akut?
Nej, inte akut. Jag missförstod tråden.
-
- Niobmedlem
Ja då upplever vi ju alla samma sak.
Men jag har ju en kontaktperson/sköterska där som brukar svara inom 2-3 dagar om man skriver genom meddelandefunktionen på 1177. Så det känns bra. Vi hade avstämningar en gång i veckan, nu vill de bara ha kontakt vid behov.
Men jag har ju en kontaktperson/sköterska där som brukar svara inom 2-3 dagar om man skriver genom meddelandefunktionen på 1177. Så det känns bra. Vi hade avstämningar en gång i veckan, nu vill de bara ha kontakt vid behov.
upplever väntetiderna inom psykiatrin, försäkringskassan som evighetslånga, väntade på sjukersättning 75 % i 6 månader och sen bostadstillägg 5 månader, nästan ett år av bara vänta. nu väntar jag på 100 % sjukersättning för klarade inte den där 25 % arbetsträningen, den kändes som tortyr och terror.
Cee,
Får jag fråga. Är du ung och nyinsjuknad?
Får jag fråga. Är du ung och nyinsjuknad?